Przejdź do głównej zawartości

Prawo I Sprawiedliwość nowym liderem w mediach

Zainteresowanie polityką utrzymuje się na tym samym poziomie. W kwietniu, czyli na miesiąc przed wyborami prezydenckimi, na temat partii oraz ich liderów ukazało się 10,4 tys. publikacji – o 500 mniej niż w poprzednim analizowanym okresie. Jednak tym razem najczęściej pisano o ugrupowaniu Jarosława Kaczyńskiego
 
Na czele zestawienia liczby przekazów prasowych po raz pierwszy od lipca 2014 r. znalazło się Prawo i Sprawiedliwość, choć ugrupowanie odnotowało stosunkowo niewielki wzrost materiałów na swój temat – zaledwie 5,5 proc. względem ubiegłego miesiąca - wynika z najnowszej analizy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”. Dotychczasowy lider rankingu – Platforma Obywatelska - spadł na drugie miejsce z wynikiem 2,8 tys. doniesień medialnych. Dziennikarze pisali o nim zdecydowanie rzadziej – obniżenie liczby przekazów medialnych w odniesieniu do marca aż o 29,9 proc. Z kolei największym przyrostem materiałów na swój temat mógł się pochwalić Twój Ruch – zmiana o 65,1 proc. w stosunku do poprzedniego zestawienia.
Wykres 1.  Liczba przekazów prasowych, w których wystąpiły partie polityczne – kwiecień 2015 r.

Duże zmiany w popularności poszczególnych ugrupowań są wynikiem poważnych zmian na polskiej scenie politycznej, a zwłaszcza rosnącego poparcia dla Andrzeja Dudy – wówczas kandydata na prezydenta RP, członka Prawa i Sprawiedliwości.

Prawo i Sprawiedliwość zdecydowanym faworytem

Materiały opublikowane w nawiązaniu do partii Jarosława Kaczyńskiego osiągnęły największą wartość ekwiwalentu reklamowego – 75 mln złotych. To wynik prawie trzykrotnie wyższy niż AVE publikacji prasowych na tematPlatformy Obywatelskiej, które tym razem wyniosło zaledwie 24,7 mln złotych. Na drugim miejscu uplasował się Sojusz Lewicy Demokratycznej z wynikiem 33,7 mln złotych, a tuż za nim PSL (27,2 mln złotych).

PiS jest także partią, która pojawiała się najczęściej na pierwszych stronach tytułów prasowych – aż 475 wzmianek, a najchętniej pisały o ugrupowaniu „Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita” oraz „Polska – Dziennik Łódzki”.  Z kolei PO ukazało się 258 razy w nagłówkach, a najczęściej w materiałach opublikowanych przez „Dziennik Polski”, „Polskę – Dziennik Łódzki” i „Polskę – Głos Wielkopolski”. 
 Wykres 2.  Liczba przekazów prasowych, w których wystąpili liderzy partii politycznych – kwiecień 2015 r.

Kaczyński tuż za Kopacz

Z analizy popularności medialnej liderów partii politycznych, wynika, że choć na pierwszym miejscu w zestawieniu nadal widniała w kwietniu Ewa Kopacz z wynikiem 1,1 tys. publikacji, to tuż za nią uplasował się Jarosław Kaczyński. Dzieliły ich zaledwie 24 materiały. Jednocześnie o liderze PiS napisano o 34,2 proc. informacji więcej niż w marcu. Dużym zainteresowaniem mediów cieszyli się także Janusz Palikot oraz Leszek Miller, którzy odnotowali przyrost odpowiednio 44,3 proc. i 20,4 proc.

Ewa Kopacz była najczęściej krytykowanym liderem. W dziennikach ogólnopolskich ukazało się 41 publikacji o charakterze negatywnym. Dla porównania na temat Jarosława Kaczyńskiego – 27 informacji o takim nastawieniu.

Kaczyński największy przyrost aktywności odnotował 10 kwietnia w związku z obchodami rocznicy katastrofy smoleńskiej. Tylko tego dnia dziennikarze napisali o nim ponad 100 publikacji. W ciągu miesiąca wzmożoną popularność dostrzec można było w stosunku do polityka w dniach: 3, 7, 13, 17 oraz 24 kwietnia. Z kolei rozkład publikacji w czasie Ewy Kopacz był dosyć równomierny i delikatnie rósł pod koniec miesiąca.

Publikacje o Kaczyńskim warte 35 mln złotych

Materiały opublikowane o liderze Prawa i Sprawiedliwości osiągnęły najwyższą wartość ekwiwalentu reklamowego. AVE wyniosło 35,6 mln złotych. Z kolei informacje o Ewie Kopacz analitycy wycenili na 26,3 mln złotych. 
Wykres 3.  Ekwiwalent reklamowy dla liderów partii politycznych w prasie - kwiecień 2015 r.

* Badanie wydźwięku artykułów prasowych w dziennikach ogólnopolskich dotyczy następujących tytułów: „Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”, „Rzeczpospolita”, „Super Express” oraz „Gazeta Polska Codziennie”.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Seksowna Marta Wierzbicka wystąpiła w sesji bielizny

Marta Wierzbicka rok temu wystąpiła w rozbieranej sesji dla Playboya. Tym razem seksowna polska aktorka wzięła udział w wiosenno-letniej sesji zmysłowej bielizny i strojów kąpielowych, która odbyła się w słonecznej Toskanii Trzeba przyznać, że zaledwie 23-letnia blond piękność z serialu "Na Wspólnej" w nowej odsłonie wygląda zjawiskowo. A jeszcze niedawno młoda aktorka wstydziła się pokazywać swojego ciała i nie była zadowolona ze swojego dużego biustu, o czym mówiła w programie "Kuba Wojewódzki".  Obecnie, to się zmieniło i urodziwa celebrytka pozbyła się kompleksów, prowadzi swojego bloga i jak mówi korzysta ze swojego życia, a już wkrótce zobaczymy ją w kolejnej edycji programu "Taniec z Gwiazdami". Jej partnerem w tańcu będzie Łukasz Czarnecki. Jak pisze o sobie aktorka "robię w życiu tylko to co lubię czyli; śpię, jem, maluję i piszę bloga." Niedawno Marta Wierzbicka została ambasadorką marki Dalia, producenta eksk...

Izabella Krzan z koroną Miss Polonia 2016

Za nam finał konkursu Miss Polonia 2016,  w którym po koronę najpiękniejszej Polki sięgnęła pochodząca z Olsztyna kandydatka z numerem 20, Izabella Krzan. Tegoroczna impreza odbyła się  w Hotelu Narvil Conference & Spa, a o tytuł Miss Polonia walczyło 20 pięknych kobiet z całej Polski Fot. Miss Polonia/Facebook Tytuł I Wice Miss Polonia 2016 powędrował do 21-letniej kandydatki z numerem 9, Dominiki Szymańskiej z Bydgoszczy, a II Wice Miss Polonia 2016 została pochodząca z Bukowna kandydatka z numerem 16, 20-letnia Katarzyna Szklarczyk. Kasia jest studentką I roku weterynarii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i brązową medalistką Mistrzostw Polski Kadetek w piłce siatkowej. Z kolei Dominika jest studentką drugiego roku prawa, a w przyszłości chciałaby zostać adwokatem. W wolnym czasie I Wice Miss uprawia sport i spotyka się z przyjaciółmi, a wśród jej zainteresowań są kryminalistyka i podróże. Fot. Izabella Krzan/...

13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Ten film musisz zobaczyć!

Jest 11 września 2012 roku. Uzbrojona grupa islamskich bojowników atakuje konsulat Stanów Zjednoczonych znajdujący się w libijskim mieście Benghazi. Na ratunek dyplomatom rusza sześciu świetnie wyszkolonych ochroniarzy, byłych żołnierzy jednostek specjalnych. Przez kilkanaście godzin walczą oni  z terrorystami Film 13 godzin: Tajna misja w Benghazi, o którym mowa został oparty na bestsellerowej książce "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" Mitchella Zuckoffa, która została napisane na podstawie prawdziwych wydarzeń. Zobacz trailer filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi: Reżyserem filmu jest znany z filmów akcji Michael Bay (Armageddon, Pearl Harabor, Transformers), a w rolach głównych wystąpili: James Badge Dale (Infiltracja, Wstyd), John Krasinski (Biuro), Max Martini (Szeregowiec Ryan, Pacific Rim), Pablo Schreiber (Królowie Dogtown, Orange is the New Black) oraz David Denman (1000 lat po Ziemi, Dar). Przeczyta...