Zainteresowanie
polityką utrzymuje się na tym samym poziomie. W kwietniu, czyli na
miesiąc przed wyborami prezydenckimi, na temat partii oraz ich liderów
ukazało się 10,4 tys. publikacji – o 500 mniej niż w poprzednim
analizowanym okresie. Jednak tym razem najczęściej pisano o ugrupowaniu
Jarosława Kaczyńskiego
Na czele zestawienia liczby
przekazów prasowych po raz pierwszy od lipca 2014 r. znalazło się Prawo i
Sprawiedliwość, choć ugrupowanie odnotowało stosunkowo niewielki wzrost
materiałów na swój temat – zaledwie 5,5 proc. względem ubiegłego
miesiąca - wynika z najnowszej analizy „PRESS-SERVICE Monitoring
Mediów”. Dotychczasowy lider rankingu – Platforma Obywatelska - spadł na
drugie miejsce z wynikiem 2,8 tys. doniesień medialnych. Dziennikarze
pisali o nim zdecydowanie rzadziej – obniżenie liczby przekazów
medialnych w odniesieniu do marca aż o 29,9 proc. Z kolei największym
przyrostem materiałów na swój temat mógł się pochwalić Twój Ruch –
zmiana o 65,1 proc. w stosunku do poprzedniego zestawienia.
Duże
zmiany w popularności poszczególnych ugrupowań są wynikiem poważnych
zmian na polskiej scenie politycznej, a zwłaszcza rosnącego poparcia dla
Andrzeja Dudy – wówczas kandydata na prezydenta RP, członka Prawa i
Sprawiedliwości.
Prawo i Sprawiedliwość zdecydowanym faworytem
Materiały
opublikowane w nawiązaniu do partii Jarosława Kaczyńskiego osiągnęły
największą wartość ekwiwalentu reklamowego – 75 mln złotych. To wynik
prawie trzykrotnie wyższy niż AVE publikacji prasowych na tematPlatformy
Obywatelskiej, które tym razem wyniosło zaledwie 24,7 mln złotych. Na
drugim miejscu uplasował się Sojusz Lewicy Demokratycznej z wynikiem
33,7 mln złotych, a tuż za nim PSL (27,2 mln złotych).
PiS jest
także partią, która pojawiała się najczęściej na pierwszych stronach
tytułów prasowych – aż 475 wzmianek, a najchętniej pisały o ugrupowaniu
„Gazeta Wyborcza”, „Rzeczpospolita” oraz „Polska – Dziennik Łódzki”. Z
kolei PO ukazało się 258 razy w nagłówkach, a najczęściej w materiałach
opublikowanych przez „Dziennik Polski”, „Polskę – Dziennik Łódzki” i
„Polskę – Głos Wielkopolski”.
Kaczyński tuż za Kopacz
Z
analizy popularności medialnej liderów partii politycznych, wynika, że
choć na pierwszym miejscu w zestawieniu nadal widniała w kwietniu Ewa
Kopacz z wynikiem 1,1 tys. publikacji, to tuż za nią uplasował się
Jarosław Kaczyński. Dzieliły ich zaledwie 24 materiały. Jednocześnie o
liderze PiS napisano o 34,2 proc. informacji więcej niż w marcu. Dużym
zainteresowaniem mediów cieszyli się także Janusz Palikot oraz Leszek
Miller, którzy odnotowali przyrost odpowiednio 44,3 proc. i 20,4 proc.
Ewa
Kopacz była najczęściej krytykowanym liderem. W dziennikach
ogólnopolskich ukazało się 41 publikacji o charakterze negatywnym. Dla
porównania na temat Jarosława Kaczyńskiego – 27 informacji o takim
nastawieniu.
Kaczyński największy przyrost aktywności odnotował 10
kwietnia w związku z obchodami rocznicy katastrofy smoleńskiej. Tylko
tego dnia dziennikarze napisali o nim ponad 100 publikacji. W ciągu
miesiąca wzmożoną popularność dostrzec można było w stosunku do polityka
w dniach: 3, 7, 13, 17 oraz 24 kwietnia. Z kolei rozkład publikacji w
czasie Ewy Kopacz był dosyć równomierny i delikatnie rósł pod koniec
miesiąca.
Publikacje o Kaczyńskim warte 35 mln złotych
Materiały
opublikowane o liderze Prawa i Sprawiedliwości osiągnęły najwyższą
wartość ekwiwalentu reklamowego. AVE wyniosło 35,6 mln złotych. Z kolei
informacje o Ewie Kopacz analitycy wycenili na 26,3 mln złotych.
*
Badanie wydźwięku artykułów prasowych w dziennikach ogólnopolskich
dotyczy następujących tytułów: „Dziennik Gazeta Prawna”, „Fakt”, „Gazeta
Wyborcza”, „Metro”, „Nasz Dziennik”, „Polska the Times”,
„Rzeczpospolita”, „Super Express” oraz „Gazeta Polska Codziennie”.
Komentarze
Prześlij komentarz