"Wiedźmin" rozpoczął po raz
kolejny triumfalny pochód. Najbardziej
wyczekiwany tytuł roku produkcji studia CD Projekt RED z elektryzował Polaków, uwiódł
graczy, media, a nawet polityków
Premiera 3. części kultowej gry „Wiedźmin” została zauważona przez wszystkich i przyciągnęła tłumy do sklepów. Już okrzyknięta przebojem, ma szanse stać się największym hitem polskiej branży gier komputerowych. Jej poprzednie edycje zakupiło 7 mln nabywców. Z kolei ta najnowsza w przedsprzedaży rozeszła się w ilości 1,5 miliona egzemplarzy. „Wiedźmin 3” zbiera znakomite recenzje zarówno w kraju, jak i zagranicą. O grze w kontekście gospodarczym i wizerunkowym naszego kraju wspomniał także Barack Obama. Wg prezydenta USA jest to jeden z naszych najlepszych produktów eksportowych i szansa dla gospodarki. To ogromny sukces CD Projekt, który jest producentem, wydawcą i dystrybutorem gier komputerowych.
Premiera 3. części kultowej gry „Wiedźmin” została zauważona przez wszystkich i przyciągnęła tłumy do sklepów. Już okrzyknięta przebojem, ma szanse stać się największym hitem polskiej branży gier komputerowych. Jej poprzednie edycje zakupiło 7 mln nabywców. Z kolei ta najnowsza w przedsprzedaży rozeszła się w ilości 1,5 miliona egzemplarzy. „Wiedźmin 3” zbiera znakomite recenzje zarówno w kraju, jak i zagranicą. O grze w kontekście gospodarczym i wizerunkowym naszego kraju wspomniał także Barack Obama. Wg prezydenta USA jest to jeden z naszych najlepszych produktów eksportowych i szansa dla gospodarki. To ogromny sukces CD Projekt, który jest producentem, wydawcą i dystrybutorem gier komputerowych.
Temat spotkał się z
dużym odzewem w mediach. Z analizy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
wynika, że o „Wiedźminie” od 1-19 maja ukazało się 3800 informacji. W
tytułach publikacji internetowych i prasowych podkreślano wartość
wydania oraz jego twórców: „Wiedźmin: globalna histeria zakupowa”,
„Gerald z Rivii wart miliony”, „Dziś premiera Wiedźmina. Możemy być z
niego dumni”, Wiedźmin 3: Dziki Gon. Polski towar eksportowy”, „Premier o
twórcach >Wiedźmina 3: Dziki Gon<: To ambasadorzy Polski
nowoczesnej”. W blisko 90 publikacjach dziennikarze relacjonowali
spotkanie twórców gry z Bronisławem Komorowskim. W tytułach tych
materiałów najczęściej cytowano słowa prezydenta: „Można w Polsce
odnosić sukcesy”. Jeszcze większe zainteresowanie mediów wzbudziła
wizyta premier Kopacz w siedzibie CD Projekt RED. O jej przebiegu źródła
informowały w prawie 390 publikacjach.
Prasa i internet - specjalistycznie
Najwięcej
publikacji ukazało się w internecie – prawie 88 proc. całości przekazu.
5 proc. należało do stacji telewizyjnych, a 4 proc. do radiowych. W
prasie poświęcono „Wiedźminowi” 102 materiały, co stanowiło niecałe 3
proc. ogółu analizowanych informacji. Informacje opublikowane w
internecie wygenerowały dotarcie na poziomie 1,8 mld kontaktów. Z
materiałami prasowymi mogło zetknąć się 6,6 mln odbiorców.
W sieci
najwięcej uwagi poświęciły nowemu „Wiedźminowi” portale
specjalistyczne: tematyczny serwis Gry.onet.pl (62 materiały), Ppe.pl
(61), Eurogamer.pl (60), Planetagracza.pl (58) oraz Gry-online.pl (55).
Temat był szeroko omawiany na antenie ogólnopolskich stacji radiowych:
Radio Zet (25 materiałów), Polskie Radio Program 4 (23), Antyradio
Warszawa (16), Polskie Radio Program 3 (15) i Polskie radio Program 1
(13). Wśród stacji telewizyjnych dużym zainteresowaniem wykazały się
kanały informacyjne. Polsat News 2 wyemitował aż 37 materiałów, w
których wspomniano o wydaniu. O dwie informacje mniej pojawiło się TVN
24 BiŚ, a o trzy mniej w Polsat News. 28 materiałów opublikowano w TVP
Info, a 25 w TVN24. W prasie prym wiodły tytuły specjalistyczne: PSX
Extreme (13 publikacji) oraz CD Action (8). Artykuły zamieściły również
„Gazeta Wyborcza” (8), „Dziennik Gazeta Prawna” (6) i „Parkiet” (6).
Trendy – media kontra Google
Z
analizy trendów aktywności internautów w Google wynika, że wprawdzie
szukali oni informacji w wyszukiwarce na temat „Wiedźmina” od początku
miesiąca, jednak zainteresowanie wyraźnie wzrosło dopiero 16 maja, co z
pewnością było również efektem szerokiej promocji produktu w mediach.
Kolejny skok można zaobserwować 18 maja. Szczyt zainteresowania przypadł
dzień później.
Wykres 1. Wyszukiwania w Google w porównaniu z sumą publikacji w mediach. Liczby reprezentują zainteresowanie względem najwyższego punktu na wykresie
Dziennikarze informowali o grze także od
początku miesiąca. Minimalny wzrost liczby publikacji zaobserwować można
5 maja oraz od 11-13 maja. Jednak znaczący pik doniesień medialnych
dotyczył 15 maja. Tylko tego dnia w mediach pojawiło się 816 materiałów
odnośnie „Wiedźmina” – to wzrost o 591 proc. w stosunku do poprzednich
24 godzin. Skok aktywności medialnej miał związek m.in. z informacją o
nocnej premierze artykułu oraz atrakcjach zaplanowanych na 18 maja przez
wybrane sklepy. Na ten dzień przygotowano prezentacje trzeciej odsłony
gry oraz masę konkursów. Fani mogli też porozmawiać z samymi twórcami
kultowego produktu. Natomiast zaraz po północy „Wiedźmin” trafił do
sprzedaży.
Wykres 2. Trendy informacji na temat „Wiedźmina” w okresie 1-19 maja 2015 r.
Największy
skok popularności gry odnotowano właśnie 18 maja. Po weekendowym
wyciszeniu medialność tematu wróciła do piątkowego poziomu. Wówczas
media rozpisywały się o zbliżającej premierze oraz promocjach
przygotowanych przez sklepy, a przyrost liczby doniesień medialnych
wyniósł 1425 proc. w stosunku do ubiegłego dnia. Najwięcej informacji
pojawiło się w internecie – 93 proc. Niemniej nie brakowało także
materiałów w radiu (20), prasie (17) i telewizji (16).
W dniu
premiery na temat gry ukazało się 986 doniesień medialnych, które mogły
osiągnąć poziom aż 369 mln kontaktów. Jednak w tym okresie dużą
aktywnością wykazała się także telewizja, w której pojawiło się o 115
materiałów więcej w porównaniu do minionego dnia. W tym czasie temat
podjęty także źródła radiowe, lecz najwięcej materiałów wyemitowały
dzień po premierze.
W przeliczeniu na złotówki
Ile
musiałby wydać producent „Wiedźmina”, aby osiągnąć szacunkowe dotarcie
na poziomie 1,8 mld kontaktów z informacjami? Analitycy PRESS-SERVICE
Monitoring Mediów obliczyli, że byłaby to kwota co najmniej 16 mln zł.
Największą wartość miały materiały z internetu – 7,4 mln zł. Ekwiwalent
reklamowy publikacji z prasy wyniósł 3,6 mln zł, z telewizji 3,4 mln zł,
a blisko 2 mln zł warte były emisje radiowe.
Komentarze
Prześlij komentarz