"Wiedźmin" rozpoczął po raz
kolejny triumfalny pochód. Najbardziej
wyczekiwany tytuł roku produkcji studia CD Projekt RED z elektryzował Polaków, uwiódł
graczy, media, a nawet polityków
Premiera 3. części kultowej gry „Wiedźmin” została zauważona przez wszystkich i przyciągnęła tłumy do sklepów. Już okrzyknięta przebojem, ma szanse stać się największym hitem polskiej branży gier komputerowych. Jej poprzednie edycje zakupiło 7 mln nabywców. Z kolei ta najnowsza w przedsprzedaży rozeszła się w ilości 1,5 miliona egzemplarzy. „Wiedźmin 3” zbiera znakomite recenzje zarówno w kraju, jak i zagranicą. O grze w kontekście gospodarczym i wizerunkowym naszego kraju wspomniał także Barack Obama. Wg prezydenta USA jest to jeden z naszych najlepszych produktów eksportowych i szansa dla gospodarki. To ogromny sukces CD Projekt, który jest producentem, wydawcą i dystrybutorem gier komputerowych.
Premiera 3. części kultowej gry „Wiedźmin” została zauważona przez wszystkich i przyciągnęła tłumy do sklepów. Już okrzyknięta przebojem, ma szanse stać się największym hitem polskiej branży gier komputerowych. Jej poprzednie edycje zakupiło 7 mln nabywców. Z kolei ta najnowsza w przedsprzedaży rozeszła się w ilości 1,5 miliona egzemplarzy. „Wiedźmin 3” zbiera znakomite recenzje zarówno w kraju, jak i zagranicą. O grze w kontekście gospodarczym i wizerunkowym naszego kraju wspomniał także Barack Obama. Wg prezydenta USA jest to jeden z naszych najlepszych produktów eksportowych i szansa dla gospodarki. To ogromny sukces CD Projekt, który jest producentem, wydawcą i dystrybutorem gier komputerowych.
Temat spotkał się z
dużym odzewem w mediach. Z analizy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
wynika, że o „Wiedźminie” od 1-19 maja ukazało się 3800 informacji. W
tytułach publikacji internetowych i prasowych podkreślano wartość
wydania oraz jego twórców: „Wiedźmin: globalna histeria zakupowa”,
„Gerald z Rivii wart miliony”, „Dziś premiera Wiedźmina. Możemy być z
niego dumni”, Wiedźmin 3: Dziki Gon. Polski towar eksportowy”, „Premier o
twórcach >Wiedźmina 3: Dziki Gon<: To ambasadorzy Polski
nowoczesnej”. W blisko 90 publikacjach dziennikarze relacjonowali
spotkanie twórców gry z Bronisławem Komorowskim. W tytułach tych
materiałów najczęściej cytowano słowa prezydenta: „Można w Polsce
odnosić sukcesy”. Jeszcze większe zainteresowanie mediów wzbudziła
wizyta premier Kopacz w siedzibie CD Projekt RED. O jej przebiegu źródła
informowały w prawie 390 publikacjach.
Prasa i internet - specjalistycznie
Najwięcej
publikacji ukazało się w internecie – prawie 88 proc. całości przekazu.
5 proc. należało do stacji telewizyjnych, a 4 proc. do radiowych. W
prasie poświęcono „Wiedźminowi” 102 materiały, co stanowiło niecałe 3
proc. ogółu analizowanych informacji. Informacje opublikowane w
internecie wygenerowały dotarcie na poziomie 1,8 mld kontaktów. Z
materiałami prasowymi mogło zetknąć się 6,6 mln odbiorców.
W sieci
najwięcej uwagi poświęciły nowemu „Wiedźminowi” portale
specjalistyczne: tematyczny serwis Gry.onet.pl (62 materiały), Ppe.pl
(61), Eurogamer.pl (60), Planetagracza.pl (58) oraz Gry-online.pl (55).
Temat był szeroko omawiany na antenie ogólnopolskich stacji radiowych:
Radio Zet (25 materiałów), Polskie Radio Program 4 (23), Antyradio
Warszawa (16), Polskie Radio Program 3 (15) i Polskie radio Program 1
(13). Wśród stacji telewizyjnych dużym zainteresowaniem wykazały się
kanały informacyjne. Polsat News 2 wyemitował aż 37 materiałów, w
których wspomniano o wydaniu. O dwie informacje mniej pojawiło się TVN
24 BiŚ, a o trzy mniej w Polsat News. 28 materiałów opublikowano w TVP
Info, a 25 w TVN24. W prasie prym wiodły tytuły specjalistyczne: PSX
Extreme (13 publikacji) oraz CD Action (8). Artykuły zamieściły również
„Gazeta Wyborcza” (8), „Dziennik Gazeta Prawna” (6) i „Parkiet” (6).
Trendy – media kontra Google
Z
analizy trendów aktywności internautów w Google wynika, że wprawdzie
szukali oni informacji w wyszukiwarce na temat „Wiedźmina” od początku
miesiąca, jednak zainteresowanie wyraźnie wzrosło dopiero 16 maja, co z
pewnością było również efektem szerokiej promocji produktu w mediach.
Kolejny skok można zaobserwować 18 maja. Szczyt zainteresowania przypadł
dzień później.
Dziennikarze informowali o grze także od
początku miesiąca. Minimalny wzrost liczby publikacji zaobserwować można
5 maja oraz od 11-13 maja. Jednak znaczący pik doniesień medialnych
dotyczył 15 maja. Tylko tego dnia w mediach pojawiło się 816 materiałów
odnośnie „Wiedźmina” – to wzrost o 591 proc. w stosunku do poprzednich
24 godzin. Skok aktywności medialnej miał związek m.in. z informacją o
nocnej premierze artykułu oraz atrakcjach zaplanowanych na 18 maja przez
wybrane sklepy. Na ten dzień przygotowano prezentacje trzeciej odsłony
gry oraz masę konkursów. Fani mogli też porozmawiać z samymi twórcami
kultowego produktu. Natomiast zaraz po północy „Wiedźmin” trafił do
sprzedaży.
Największy
skok popularności gry odnotowano właśnie 18 maja. Po weekendowym
wyciszeniu medialność tematu wróciła do piątkowego poziomu. Wówczas
media rozpisywały się o zbliżającej premierze oraz promocjach
przygotowanych przez sklepy, a przyrost liczby doniesień medialnych
wyniósł 1425 proc. w stosunku do ubiegłego dnia. Najwięcej informacji
pojawiło się w internecie – 93 proc. Niemniej nie brakowało także
materiałów w radiu (20), prasie (17) i telewizji (16).
W dniu
premiery na temat gry ukazało się 986 doniesień medialnych, które mogły
osiągnąć poziom aż 369 mln kontaktów. Jednak w tym okresie dużą
aktywnością wykazała się także telewizja, w której pojawiło się o 115
materiałów więcej w porównaniu do minionego dnia. W tym czasie temat
podjęty także źródła radiowe, lecz najwięcej materiałów wyemitowały
dzień po premierze.
W przeliczeniu na złotówki
Ile
musiałby wydać producent „Wiedźmina”, aby osiągnąć szacunkowe dotarcie
na poziomie 1,8 mld kontaktów z informacjami? Analitycy PRESS-SERVICE
Monitoring Mediów obliczyli, że byłaby to kwota co najmniej 16 mln zł.
Największą wartość miały materiały z internetu – 7,4 mln zł. Ekwiwalent
reklamowy publikacji z prasy wyniósł 3,6 mln zł, z telewizji 3,4 mln zł,
a blisko 2 mln zł warte były emisje radiowe.
Komentarze
Prześlij komentarz