Media
w maju aż huczały na temat kandydatów na urząd prezydenta. O Dudzie i
Komorowskim w pierwszych osiemnastu dniach miesiąca pojawiło się aż 68,4
tys. materiałów. To rekordowy wynik!
Z
najnowszego raportu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wynika, że wybory
prezydenckie cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem mediów. W
poprzednim raporcie za okres 16-30 kwietnia na temat 10 kandydatów
ukazało się łącznie 36,6 tys. materiałów w prasie, internecie, radio i
telewizji. Z kolei najnowsze wyniki wskazują na wzrost liczby publikacji
aż o 86,9 proc. i to w stosunku do dwóch polityków.
Na wzrost
zainteresowania mediów na pewno wpływ miało zakończenie kampanii
wyborczej oraz zaskakujący wynik I tury. Na temat prezydenta Polski
traktowało 37,7 tys. publikacji. Z kolei kontrkandydat uzyskał wynik
30,7 tys. materiałów.
Informacje
na temat Bronisława Komorowskiego wygenerowały dotarcie na poziomie
41,1 mld kontaktów. Z materiałami o Andrzeju Dudzie mogło zetknąć się 32
mld odbiorców.
Media ogólnopolskie o wyborach
57
proc. materiałów traktujących o kandydatach walczących o fotel
prezydenta pochodziło ze źródeł o zasięgu ogólnokrajowym. Więcej
publikacji w tego typu mediach dotyczyło Bronisława Komorowskiego -
22,3 tys. W maju znacząco uaktywniły się źródła regionalne, które
wyemitowały na temat polityków aż 29 tys. przekazów. W przypadku tych
mediów także popularniejszy był prezydent RP – 15,3 tys.
Z analizy
medialności kandydatów w poszczególnych województwach wynika, że
zdecydowanym faworytem publikacji we wszystkich regionach z wyjątkiem
Małopolski został Komorowski. Jednak w większości przypadków różnice są
naprawdę niewielkie. W województwie podkarpackim kandydaci uzyskali
remis.
Wzrost aktywności po I turze
Największe
zainteresowanie mediów kandydatami przypadło na 11 maja i było związane
z ogłoszeniem wyników wyborów. Łącznie pojawiło się tego dnia ok 7,5
tys. materiałów. Na wykresie aktywności można dostrzec także wyraźnie
ciszę wyborczą.
Analiza zainteresowania tematem w Google prowadzi
do wniosku, że internauci szukali częściej informacji o kandydatach w
drugim tygodniu maja. Największa aktywność przypadła na 10 maja. Wówczas
zdecydowanie częściej w wyszukiwarce Google wpisywano nazwisko
kandydata PiS-u. Z kolei później większym zainteresowaniem cieszył się
Komorowski.
Komorowski liderem w mediach tradycyjnych
Największa
różnica w liczbie publikacji pomiędzy Dudą a Komorowskim na korzyść
tego drugiego dotyczyła radia, w którym liczba doniesień na jego temat
była o 8 proc. większa w stosunku do rywala. Podobną tendencję zauważyć
można także w odniesieniu do pozostałych mediów tradycyjnych. Liczba
materiałów z TV o Komorowskim wynosiła 5,1 tys. do 4,9 tys. w przypadku
Dudy, z kolei w prasie – 2,8 tys. do 2,1 tys.
Andrzej
Duda po raz kolejny został niekwestionowanym liderem zestawienia
publikacji o pozytywnym wydźwięku. Na jego temat ukazało się 8,4 tys.
materiałów o takim nacechowaniu, co stanowiło 27 proc. ogółu przekazu na
jego temat. Z kolei o Komorowskim pojawiło się zaledwie 3,2 tys.
publikacji (8 proc.) o takim nastawieniu.
Kandydat Prawa i
Sprawiedliwości został także zdecydowanym liderem wzmianek w mediach
społecznościowych. Na jego temat ukazało się w ciągu analizowanych 18
dni aż 13,4 tys. materiałów, czyli ponad dwa razy więcej niż w
poprzednim raporcie. Natomiast wynik Komorowskiego prawie się nie
zmienił – w obu zestawieniach oscylował w okolicach 9 tys. wzmianek.
O badaniu
Raport
„Wybory prezydenckie 2015” to cykliczne badanie „PRESS-SERVICE
Monitoring Mediów”, które sprawdza częstotliwość występowania w mediach
kandydatów na urząd prezydenta Polski. Analizie poddano materiał
pochodzący z monitoringu ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł
internetowych, najpopularniejszych serwisów społecznościowych oraz 100
stacji radiowych i telewizyjnych. Zakres czasowy: 1-18.05.2015 r. Metoda: ilościowa i jakościowa analiza danych.
Komentarze
Prześlij komentarz