Przejdź do głównej zawartości

Media przychylniejsze Andrzejowi Dudzie

Media w maju aż huczały na temat kandydatów na urząd prezydenta. O Dudzie i Komorowskim w pierwszych osiemnastu dniach miesiąca pojawiło się aż 68,4 tys. materiałów. To rekordowy wynik!

Z najnowszego raportu „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wynika, że wybory prezydenckie cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem mediów. W poprzednim raporcie za okres 16-30 kwietnia na temat 10 kandydatów ukazało się łącznie 36,6 tys. materiałów w prasie, internecie, radio i telewizji. Z kolei najnowsze wyniki wskazują na wzrost liczby publikacji aż o 86,9 proc. i to w stosunku do dwóch polityków.

Na wzrost zainteresowania mediów na pewno wpływ miało zakończenie kampanii wyborczej oraz zaskakujący wynik I tury. Na temat prezydenta Polski traktowało 37,7 tys. publikacji. Z kolei kontrkandydat uzyskał wynik 30,7 tys. materiałów. 

Wykres 1. Liczba publikacji oraz wskaźnik dotarcia na temat kandydatów na prezydenta Polski w dniach 1-18.05.2015 r.

Informacje na temat Bronisława Komorowskiego wygenerowały dotarcie na poziomie 41,1 mld kontaktów. Z materiałami o Andrzeju Dudzie mogło zetknąć się 32 mld odbiorców.
Media ogólnopolskie o wyborach
57 proc. materiałów traktujących o kandydatach walczących o fotel prezydenta pochodziło ze źródeł o zasięgu ogólnokrajowym. Więcej publikacji w tego typu mediach dotyczyło Bronisława Komorowskiego  - 22,3 tys. W maju znacząco uaktywniły się źródła regionalne, które wyemitowały na temat polityków aż 29 tys. przekazów. W przypadku tych mediów także popularniejszy był prezydent RP – 15,3 tys.
Z analizy medialności kandydatów w poszczególnych województwach wynika, że zdecydowanym faworytem publikacji we wszystkich regionach z wyjątkiem Małopolski został Komorowski. Jednak w większości przypadków różnice są naprawdę niewielkie. W województwie podkarpackim kandydaci uzyskali remis.
Wzrost aktywności po I turze
Największe zainteresowanie mediów kandydatami przypadło na 11 maja i było związane z ogłoszeniem wyników wyborów. Łącznie pojawiło się tego dnia ok 7,5 tys. materiałów. Na wykresie aktywności można dostrzec także wyraźnie ciszę wyborczą.
Analiza zainteresowania tematem w Google prowadzi do wniosku, że internauci szukali częściej informacji o kandydatach w drugim tygodniu maja. Największa aktywność przypadła na 10 maja. Wówczas zdecydowanie częściej w wyszukiwarce Google wpisywano nazwisko kandydata PiS-u. Z kolei później większym zainteresowaniem cieszył się Komorowski. 

Wykres 2. Zmiany w czasie ukazywania się przekazów prasowych na temat kandydatów na prezydenta Polski w porównaniu do aktywności internautów w zakresie wyszukiwania kandydatów w Google w dniach 1-17.05.2015 r.

Komorowski liderem w mediach tradycyjnych

Największa różnica w liczbie publikacji pomiędzy Dudą a Komorowskim na korzyść tego drugiego dotyczyła radia, w którym liczba doniesień na jego temat była o 8 proc. większa w stosunku do rywala.  Podobną tendencję zauważyć można także w odniesieniu do pozostałych mediów tradycyjnych. Liczba materiałów z TV o Komorowskim wynosiła 5,1 tys. do 4,9 tys. w przypadku Dudy, z kolei w prasie – 2,8 tys. do 2,1 tys.

Media faworyzowały Dudę

Andrzej Duda po raz kolejny został niekwestionowanym liderem zestawienia publikacji o pozytywnym wydźwięku. Na jego temat ukazało się 8,4 tys. materiałów o takim nacechowaniu, co stanowiło 27 proc. ogółu przekazu na jego temat. Z kolei o Komorowskim pojawiło się zaledwie 3,2 tys. publikacji (8 proc.) o takim nastawieniu.

Kandydat Prawa i Sprawiedliwości został także zdecydowanym liderem wzmianek w mediach społecznościowych. Na jego temat ukazało się w ciągu analizowanych 18 dni aż 13,4 tys. materiałów, czyli ponad dwa razy więcej niż w poprzednim raporcie. Natomiast wynik Komorowskiego prawie się nie zmienił – w obu zestawieniach oscylował w okolicach 9 tys. wzmianek.

Wykres 3.  Wydźwięk materiałów na temat kandydatów na prezydenta Polski w dniach 1-18.05.2015 r.


O badaniu

Raport „Wybory prezydenckie 2015” to cykliczne badanie „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”, które sprawdza częstotliwość występowania w mediach kandydatów na urząd prezydenta Polski. Analizie poddano materiał pochodzący z monitoringu ponad 1100 tytułów prasowych, 5 mln źródeł internetowych, najpopularniejszych serwisów społecznościowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Zakres czasowy: 1-18.05.2015 r. Metoda: ilościowa i jakościowa analiza danych.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Seksowna Marta Wierzbicka wystąpiła w sesji bielizny

Marta Wierzbicka rok temu wystąpiła w rozbieranej sesji dla Playboya. Tym razem seksowna polska aktorka wzięła udział w wiosenno-letniej sesji zmysłowej bielizny i strojów kąpielowych, która odbyła się w słonecznej Toskanii Trzeba przyznać, że zaledwie 23-letnia blond piękność z serialu "Na Wspólnej" w nowej odsłonie wygląda zjawiskowo. A jeszcze niedawno młoda aktorka wstydziła się pokazywać swojego ciała i nie była zadowolona ze swojego dużego biustu, o czym mówiła w programie "Kuba Wojewódzki".  Obecnie, to się zmieniło i urodziwa celebrytka pozbyła się kompleksów, prowadzi swojego bloga i jak mówi korzysta ze swojego życia, a już wkrótce zobaczymy ją w kolejnej edycji programu "Taniec z Gwiazdami". Jej partnerem w tańcu będzie Łukasz Czarnecki. Jak pisze o sobie aktorka "robię w życiu tylko to co lubię czyli; śpię, jem, maluję i piszę bloga." Niedawno Marta Wierzbicka została ambasadorką marki Dalia, producenta eksk...

Izabella Krzan z koroną Miss Polonia 2016

Za nam finał konkursu Miss Polonia 2016,  w którym po koronę najpiękniejszej Polki sięgnęła pochodząca z Olsztyna kandydatka z numerem 20, Izabella Krzan. Tegoroczna impreza odbyła się  w Hotelu Narvil Conference & Spa, a o tytuł Miss Polonia walczyło 20 pięknych kobiet z całej Polski Fot. Miss Polonia/Facebook Tytuł I Wice Miss Polonia 2016 powędrował do 21-letniej kandydatki z numerem 9, Dominiki Szymańskiej z Bydgoszczy, a II Wice Miss Polonia 2016 została pochodząca z Bukowna kandydatka z numerem 16, 20-letnia Katarzyna Szklarczyk. Kasia jest studentką I roku weterynarii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i brązową medalistką Mistrzostw Polski Kadetek w piłce siatkowej. Z kolei Dominika jest studentką drugiego roku prawa, a w przyszłości chciałaby zostać adwokatem. W wolnym czasie I Wice Miss uprawia sport i spotyka się z przyjaciółmi, a wśród jej zainteresowań są kryminalistyka i podróże. Fot. Izabella Krzan/...

13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Ten film musisz zobaczyć!

Jest 11 września 2012 roku. Uzbrojona grupa islamskich bojowników atakuje konsulat Stanów Zjednoczonych znajdujący się w libijskim mieście Benghazi. Na ratunek dyplomatom rusza sześciu świetnie wyszkolonych ochroniarzy, byłych żołnierzy jednostek specjalnych. Przez kilkanaście godzin walczą oni  z terrorystami Film 13 godzin: Tajna misja w Benghazi, o którym mowa został oparty na bestsellerowej książce "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" Mitchella Zuckoffa, która została napisane na podstawie prawdziwych wydarzeń. Zobacz trailer filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi: Reżyserem filmu jest znany z filmów akcji Michael Bay (Armageddon, Pearl Harabor, Transformers), a w rolach głównych wystąpili: James Badge Dale (Infiltracja, Wstyd), John Krasinski (Biuro), Max Martini (Szeregowiec Ryan, Pacific Rim), Pablo Schreiber (Królowie Dogtown, Orange is the New Black) oraz David Denman (1000 lat po Ziemi, Dar). Przeczyta...