Od 13 do 16 maja podczas imprezy Wörthersee Tour w austriackiej miejscowości Reifnitz będzie można podziwiać fantastyczne Audi TT clubsport turbo, które imponuje siłą i stylistyką. Koncepcyjny samochód wyróżniają m.in. szerokie elementy karoserii, potężny tylny spojler i moc 441 kW (600 KM)
Pod maską studyjnego Audi TT clubsport turbo umieszczono silnik 2.5 TFSI o zwiększonej mocy, w który charakteryzuje się wyjątkowymi
osiągami. Pięciocylindrowa jednostka napędowa z pojemności skokowej 2480
cm3 wydobywa 441 kW (600 KM) mocy oraz 650 Nm momentu obrotowego,
dostępnego w przedziale od 3000 do 7000 obr./min. Przekłada się to na
176 kW (240 KM) mocy i 260 Nm momentu obrotowego z litra pojemności. Moc
silnika przenoszona jest na koła za pomocą sześciobiegowej, manualnej
skrzyni biegów.
Jakby tego było mało twórcy tego koncepcyjnego pojazdu inspirowali się odnoszącym sukcesy
Audi 90 IMSA GTO z późnych lat osiemdziesiątych XX w i dlatego oprócz wspomnianej wcześniej jednostki pod maską
umieścili zupełnie nowe rozwiązanie techniczne: dwie elektrycznie
napędzane sprężarki powietrza, które sprawiają, że silnik reaguje
błyskawicznie, a jazda jest jeszcze bardziej dynamiczna.
„Dwie elektrycznie napędzane sprężarki to zupełnie nowy wymiar
przyjemności z jazdy. Potęgują możliwości natychmiastowego
przyśpieszania, zwiększają moment obrotowy oraz dają dużą moc” -
wyjaśnia prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju
technicznego. „Jesteśmy już blisko gotowości do rozpoczęcia seryjnego
montażu tego rozwiązania w silnikach TDI. Tutaj, jako pierwszy na
świecie producent samochodów, prezentujemy je w silniku TFSI. Z myślą o
miłośnikach naszej marki, którzy pojawią się nad Wörthersee,
zamontowaliśmy dwie elektryczne napędzane sprężarki w studyjnym
pojeździe o wyjątkowo sportowym charakterze.”
Masa własna studyjnego Audi TT clubsport turbo wynosi tylko tylko 1396 kilogramów. To efekt konsekwentnie stosowanej koncepcji lekkiej budowy Rozpedzenie od 0 do 100 km/h zajmuje premierowemu Audi zaledwie 3,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 310 km/h. Swoje zalety,
model TT clubsport turbo ukazuje w pełni już na pierwszych metrach
sprintu do setki. Jego elektrycznie napędzane sprężarki (EAV), w
zaledwie 2,5 sekundy, pozwalają mu pokonać pierwszych szesnaście metrów -
o sześć więcej (około półtorej długości pojazdu), niż porównywalne auto
bez tej innowacji.
Dzięki rozstawowi kół: 1736 milimetrów z przodu i
1729 milimetrów z tyłu, to kompaktowe auto sportowe solidnie trzyma się
drogi. Co warto podkreślić koła pojazdu studyjnego mają rozmiar 9,5 J x 20, a utrzymane w stylistyce sześciu podwójnych szprych felgi są dwukolorowe:
srebrno metaliczne oraz matowo czarne. Rozmiar ogumienia wynosi 275/30. Za
każdym z czterech kół, znajdują się wyjątkowo lekkie i odporne na
ścieranie ceramiczne tarcze hamulcowe wzmocnione włóknem węglowym.
Przednie tarcze mają średnicę 370 milimetrów.
Długość samochodu to 4,33 m, a jego szerokość: 1,97 m. Łącznie z
lusterkami bocznymi, pojazd jest o 14 centymetrów szerszy niż seryny
model TT. Kanciaste błotniki wyglądają niczym dodatkowe, osadzone po
bokach auta bryły. W ten sposób, w nieco ekstremalnej formie,
podkreślają charakterystyczną stylistykę modeli Audi TT i akcentują
napęd na cztery koła quattro. Zarówno przednie, jak i tylne błotniki
polakierowanego w kolorze Ferrotitanium samochodu są otwarte.
Przepływające przez nie podczas jazdy powietrze, chłodzi hamulce. Osłona
chłodnicy Singleframe i duże wloty powietrza, których pionowe
użebrowanie kontynuuje sygnaturę świateł reflektorów Matrix LED, są
również zoptymalizowane w kierunku maksymalnie efektywnego przepływu
powietrza.
Ręcznie ustawiany tylny spojler, to udoskonalenie pochodzące z modelu Audi Sport TT Cup, startującego w zainaugurowanej niedawno nowej serii wyścigów. Spojler został poszerzony o 20 cm, a jego boki, na których umieszczono symbol czterech pierścieni, otrzymały nową geometrię. Podobnie jak wiele innych elementów: wloty powietrza i duży grill z przodu, błotniki i boczne listwy progowe, potężny dyfuzor z tyłu, którego boczne segmenty odzwierciedlają motyw wlotów powietrza, spojler również zbudowano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK).
Układ wydechowy zaprojektowano tak, by wytwarzało
się w nim minimalne przeciwciśnienie. Zaraz za wyścigowym tłumikiem
zamontowano dodatkową rurę odprowadzającą spaliny. Jednostka 2.5 TFSI
chłodzona jest przy pomocy chłodnicy wywodzącej się z wyścigowych
samochodów. Przy niskiej prędkości obrotowej silnika, elektrycznie
napędzane sprężarki zwiększają moment obrotowy nawet o 200 Nm.
Elektryczna instalacja pokładowa o mocy 48V - kolejne, ważne, przyszłościowe rozwiązanie
opracowane przez Audi – zaopatruje sprężarki w energię elektryczną.
Kompaktowy akumulator litowo-jonowy umieszczony w bagażniku, gromadzi
energię pozyskiwaną w procesie rekuperacji. Przetwornik prądu stałego
daje połączenie z instalacją elektryczną 12V.
Moc Audi TT clubsport turbo pewnie przenoszona jest na drogę za pomocą stałego napędu na cztery koła quattro, którego wielopłytkowe sprzęgło, dla lepszego rozłożenia ciężaru, osadzono na tylnej osi. Układ zawieszenia typu „coilover”, gdzie amortyzatory zintegrowano ze sprężynami, umożliwia bardzo precyzyjną regulację wysokości zawieszenia podczas jazdy oraz siły tłumienia amortyzatorów. Elektryczna funkcja unoszenia, chroni podwozie przed uszkodzeniami np. podczas podjazdu pod wysoki krawężnik. Elektroniczna kontrola stabilizacji ESC oraz selektywne sterowanie rozkładem momentów, idealnie dopełniają dynamicznych cech podwozia.
Moc Audi TT clubsport turbo pewnie przenoszona jest na drogę za pomocą stałego napędu na cztery koła quattro, którego wielopłytkowe sprzęgło, dla lepszego rozłożenia ciężaru, osadzono na tylnej osi. Układ zawieszenia typu „coilover”, gdzie amortyzatory zintegrowano ze sprężynami, umożliwia bardzo precyzyjną regulację wysokości zawieszenia podczas jazdy oraz siły tłumienia amortyzatorów. Elektryczna funkcja unoszenia, chroni podwozie przed uszkodzeniami np. podczas podjazdu pod wysoki krawężnik. Elektroniczna kontrola stabilizacji ESC oraz selektywne sterowanie rozkładem momentów, idealnie dopełniają dynamicznych cech podwozia.
We wnętrzu Audi TT clubsport dominują sportowe
materiały: CFK i czarna alcantara. Sportowe fotele pokryto koralowo
pomarańczową alcantarą z kontrastowymi szwami i lamówkami. Duże,
wykonane z CFK powierzchnie w drzwiach i na konsoli środkowej, nadają
wnętrzu sportowego akcentu. Wyściełany alcantarą uchwyt w drzwiach w
kształcie tuby, służy do ich zamykania. Otwory wentylacyjne i obudowa
dźwigni zmiany biegów mają również koralowo pomarańczowe akcenty. Sama
dźwignia wykonana jest z aluminium i pracuje w otwartym tunelu.
Z przodu zamontowano lekkie fotele sportowe z
czteropunktowymi pasami. System wskaźników i obsługi wraz z cyfrowym
Audi virtual cockpit, jest skoncentrowany na kierowcy. Prowadzący
samochód steruje wszystkimi ważnymi parametrami jazdy przy pomocy
czterech przycisków umieszczonych satelitarnie na wielofunkcyjnej
kierownicy. Zaś zbudowana z bardzo wytrzymałych rur tytanowych „klatka bezpieczeństwa” sprawia, że tylna strefa wnętrza jest
jeszcze sztywniejsza i bardziej bezpieczna.
Komentarze
Prześlij komentarz