Europejska Noc Muzeów jest – po festiwalu
Woodstock – najbardziej znaną imprezą kulturalną w Polsce. W ubiegłym
roku 15% Polaków deklarowało znajomość tego wydarzenia. Wśród imprez
muzealnych Noc Muzeów jest zdecydowanym liderem, a jej popularność z
roku na rok rośnie – wynika z badania Sponsoring Monitor 2014/2015 ARC
Rynek i Opinia
Mimo iż wystawy w muzeach i galeriach plasują się dopiero na 10-tym
miejscu wśród najbardziej lubianych imprez/wydarzeń kulturalnych wśród
Polaków, to jednak Noc Muzeów zyskała szczególne miejsce na kulturalnej
mapie polski.
W 2012 roku Noc Muzeów znana była 8,6% respondentów, w 2013 - 11,6% respondentów, a w 2014 aż 15,1% badanych.
77% Polaków deklaruje, że interesuje się kulturą, z tego 30% przyznaje, że chodzi do muzeów. Wśród osób odwiedzających muzea i galerie większość (66%) stanowią kobiety.
Muzea odwiedzają najczęściej osoby z przedziału wiekowego 45-59 lat (35%), zaś najrzadziej osoby starsze w wieku 60-65 lat (5%).
Respondenci wskazują, że największą barierą w korzystaniu z życia kulturalnego jest brak pieniędzy (58%).
„Na sukces Nocy Muzeów w Polsce złożyło się kilka czynników. Z naszych badań wynika, że Polacy są zainteresowani wydarzeniami kulturalnymi, jednak zazwyczaj nie mają na nie środków finansowych lub brakuje im czasu. Noc Muzeów odpowiada na obydwa te braki. Z jednej strony pozwala na zwiedzenie kilku muzeów całą rodziną za darmo, co jest znaczącą oszczędnością w domowym budżecie, z drugiej zaś – jest sposobem na ciekawe spędzenie czasu w weekend. Jest też inny aspekt – duża część osób lubi brać udział w masowych imprezach, gdyż nie tylko chcą skorzystać z profitów oferowanych w trakcie imprezy, lecz również nie chcą mieć poczucia, że coś stracili, że ominęło ich coś ciekawego.” – mówi Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia – „Noc Muzeów to też duża szansa dla muzeów i galerii, gdyż stwarza możliwość zaprezentowania się z jak najlepszej strony i zachęcenia zwiedzających do ponownych odwiedzin” – dodaje.
Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2014 roku przeprowadzono wywiady telefoniczne (CATI) oraz internetowe (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia – epanel.pl. Zrealizowanych zostało łącznie N=5272 wywiadów. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.
Źródło: ARC Rynek i Opinia
W 2012 roku Noc Muzeów znana była 8,6% respondentów, w 2013 - 11,6% respondentów, a w 2014 aż 15,1% badanych.
77% Polaków deklaruje, że interesuje się kulturą, z tego 30% przyznaje, że chodzi do muzeów. Wśród osób odwiedzających muzea i galerie większość (66%) stanowią kobiety.
Muzea odwiedzają najczęściej osoby z przedziału wiekowego 45-59 lat (35%), zaś najrzadziej osoby starsze w wieku 60-65 lat (5%).
Respondenci wskazują, że największą barierą w korzystaniu z życia kulturalnego jest brak pieniędzy (58%).
„Na sukces Nocy Muzeów w Polsce złożyło się kilka czynników. Z naszych badań wynika, że Polacy są zainteresowani wydarzeniami kulturalnymi, jednak zazwyczaj nie mają na nie środków finansowych lub brakuje im czasu. Noc Muzeów odpowiada na obydwa te braki. Z jednej strony pozwala na zwiedzenie kilku muzeów całą rodziną za darmo, co jest znaczącą oszczędnością w domowym budżecie, z drugiej zaś – jest sposobem na ciekawe spędzenie czasu w weekend. Jest też inny aspekt – duża część osób lubi brać udział w masowych imprezach, gdyż nie tylko chcą skorzystać z profitów oferowanych w trakcie imprezy, lecz również nie chcą mieć poczucia, że coś stracili, że ominęło ich coś ciekawego.” – mówi Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia – „Noc Muzeów to też duża szansa dla muzeów i galerii, gdyż stwarza możliwość zaprezentowania się z jak najlepszej strony i zachęcenia zwiedzających do ponownych odwiedzin” – dodaje.
Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2014 roku przeprowadzono wywiady telefoniczne (CATI) oraz internetowe (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia – epanel.pl. Zrealizowanych zostało łącznie N=5272 wywiadów. Struktura próby w obu badaniach odzwierciedla strukturę populacji Polski wg płci, wieku, województwa, wielkości miejscowości zamieszkania oraz wykształcenia.
Źródło: ARC Rynek i Opinia
Komentarze
Prześlij komentarz