Szybowiec SL-1 Akar zaprojektowali i skonstruowali studenci Politechniki Warszawskiej w 1923 roku. Był to dwukadłubowy szybowiec, którego masa własna zamykała się w 80 kg. W powietrzu osiągał 45 km/h, co nie było zawrotną szybkością, ale umożliwiało stosunkowo bezpieczny lot. Choć należał do najbardziej udanych pierwszych polskich szybowców, to powstał w tylko jednym egzemplarzu. Jego oznaczenie SL pochodzi od Sekcji Lotniczej, a nazwa Akar jest akronimem nazwiska jego głównego konstruktora – Adama Karpińskiego.
"Budowa ślizgowca była dla młodych adeptów inżynierii lotniczej niemałym wyzwaniem – nie dość, że nie posiadali dostatecznego doświadczenia, to na dodatek rodzące się szybownictwo dotychczas nie wzbudziło zainteresowania konstruktorów na terenie naszego kraju" - informuje na swojej stronie internetowej Politechnika Warszawska.
Studenci postanowili więc zaprojektować prosty szybowiec, wplatając jednocześnie kilka ostatnich nowinek lotniczych. Poza tymi kilkoma nowinkami Akar był konstrukcją klasyczną, tworzoną głównie z inicjatywy studentów, którzy chcieli przetestować swoje umiejętności.
Akar zrobił furorę podczas I Konkursu Ślizgowców w lecie 1923 roku w Białce koło Nowego Targu. Startujący na nim Tadeusz Karpiński - brat konstruktora, oraz Ryszard Bartel zajęli podczas zawodów odpowiednio pierwsze i drugie miejsce. Zwycięzca wykonał lot trwający 165 sekund. "Rok później ten sam pilot sterując szybowcem Akar ustanowił rekord Polski w długości lotu szybowego wynoszący 4 minuty i 5 sekund. Po pokonaniu w tym czasie dystansu około dwóch kilometrów lot zakończył się gwałtownym lądowaniem, w wyniku którego szybowiec został uszkodzony i już nigdy nie powrócił do stanu lotnego" - informuje Politechnika Warszawska.
Rekonstrukcji Akara podjęło się Koło Naukowe Lotników działające przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa z okazji obchodów 100-lecia Odnowienia Tradycji Politechniki Warszawskiej. Część konstrukcji powstała w Zakładach Szybowcowych "Jeżów" w Jeżowie Sudeckim.
Rekonstrukcja szybowca okazała się trudna i pracochłonna. Zachowana dokumentacja szybowca ograniczona jest bowiem do kilku zdjęć, których analiza pozwala określić proporcje oraz liczby np. żeber i nosków w płacie. "Jest to jednak tylko ułamek informacji potrzebnych do rekonstrukcji. Podczas projektowania cenną wiedzę stanowiły konstrukcje zagraniczne o podobnym przeznaczeniu pochodzące z okresu budowy Akara oraz książki z ogólnymi wytycznymi konstrukcji szybowców" - informuje warszawska uczelnia.
Efekt pracy studentów - replikę szybowca SL-1 AKAR - będzie można zobaczyć na wystawie „Na skrzydłach czasu – ludzie i konstrukcje lotnicze Politechniki Warszawskiej”, prezentowanej w Gmachu Głównym Politechniki Warszawskiej między 13 a 16 maja.
Źródło: naukawpolsce.pap.pl
Przeczytaj także: Sukces polskich studentów na światowym konkursie informatycznym AIS Student Chapter Competition 2015
Przeczytaj także: Sukces polskich studentów na światowym konkursie informatycznym AIS Student Chapter Competition 2015
Komentarze
Prześlij komentarz