Żony
polityków dopełniają i ocieplają ich wizerunek oraz zazwyczaj powodują
wzrost notowań. „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” przeanalizował wpływ
Agaty Dudy i Anny Komorowskiej na przebieg kampanii wyborczej kandydatów
na prezydenta. Wyniki badania jednoznacznie potwierdzają, że żona
prezydenta elekta skuteczniej wzmocniła wizerunek swojego męża niż
obecna pani prezydentowa
Wsparcie, jakiego Agata
Kornhauser-Duda udzieliła mężowi w kampanii prezydenckiej, było sporym
zaskoczeniem. Wcześniej media donosiły o jej odmiennych poglądach i
unikaniu polityki. Pomimo że zmiana jej przekonań dokonała się
praktycznie na oczach wyborców, wypadła wiarygodnie.
Pierwszy pik doniesień na temat
Agaty Dudy miał miejsce 8 maja, na dwa dni przed I turą wyborów, kiedy
pojawiła się na wyborczym spotkaniu Andrzeja Dudy w Ogrodach Domu
Polonii w Warszawie. Szczególne zainteresowanie osobą żony prezydenta
elekta widoczne było dzień po I turze oraz po II turze wyborów. 25 maja
liczba publikacji osiągnęła pułap prawie 700 doniesień, a dwa tygodnie
wcześniej – blisko 240 materiałów. Kolejny wzrost odnotowano 29 maja,
kiedy Agata Duda towarzyszyła mężowi podczas przekazania aktu wyboru na
prezydenta.
Co ciekawe, Agata Duda częściej pojawiała się w mediach regionalnych niż ogólnopolskich – 53 proc. przekazu, przeciwnie do Anny Komorowskiej, która obecna była głównie w źródłach ogólnokrajowych
– 70 proc. doniesień. Nierzadko w tej samej publikacji dokonywano
zestawienia obu pań - porównywano ich stylizacje i oceniano, która
prezentuje się korzystniej.
O
stopniu zainteresowania mediów Agatą Dudą świadczy również liczba
okładek prasowych, na których pojawiła się w maju – aż 75. W tym samym
czasie Anna Komorowska gościła na 18 pierwszych stronach.
-
Widoczne zaangażowanie Agaty Dudy podczas kampanii, jej otwartość,
naturalność, dobra prezencja, a wreszcie deklaracja, iż postara się być
dobrą Pierwszą Damą, pozwalają przypuszczać, że nie pozostanie w cieniu
męża, ale będzie aktywnie wspierać go w działaniach podczas
prezydentury. Już dziś media porównują ją do Jolanty Kwaśniewskiej, która sprawdziła się tej w roli zarówno w kraju, jak i zagranicą – komentuje Marlena Sosnowska, rzecznik prasowy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
*Mapa benchmarkingowa
obrazuje medialną pozycję analizowanych osób z uwzględnieniem trzech
czynników: ekwiwalentu reklamowego, dotarcia i liczby informacji.
Ekwiwalent reklamowy (AVE) – wartość publikacji wyrażona w pieniądzu.
Dotarcie - zasięg informacji wyrażony w potencjalnej liczbie kontaktów z czytelnikami i unikalnymi użytkownikami.
Wielkość kuli - liczba publikacji.
Położenie
kuli – uwzględnia wartość reklamową przekazów medialnych, ich dotarcie
oraz liczbę publikacji. Najlepsza pozycja na wykresie to prawy górny róg
(oznacza, że publikacje miały wysoką wartość AVE oraz bardzo duże
dotarcie).
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów
wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację materiałów pod warunkiem
podania źródła (pełna nazwa firmy: PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W
przypadku wykorzystania grafik należy wskazać źródło (nazwę firmy lub
logotyp) przy każdym wykresie.
Komentarze
Prześlij komentarz