Kampania
prezydencka wyłoniła nie tylko głowę państwa, ale także nowe bohaterki
drugiego planu – Kingę i Agatę Dudę. Córka prezydenta elekta szybko
stała się faworytką mediów, usuwając w cień dotychczasową ulubienicę
internetu – Kasię Tusk
Praktycznie z dnia na
dzień 19-letnia studentka prawa z Krakowa stała się jedną z najbardziej
rozpoznawalnych twarzy w Polsce i bohaterką pierwszych stron gazet. W maju córka Andrzeja Dudy pojawiła się na 42 okładkach prasowych. W tym samym czasie znana blogerka została wymieniona tylko na 8 czołówkach. Wyraźnie dało się zauważyć, że w wielu publikacjach Katarzyna Tusk stanowiła jedynie punkt odniesienia dla nowej „pierwszej córki” RP.
Narodziny gwiazdy
Porównanie liczby publikacji na temat obu pań wskazuje na blisko trzykrotnie większe zainteresowanie medialne Kingą Dudą
– 2596 do 900 publikacji. Największy udział w przekazie na temat córki
prezydenta elekta miał internet – ponad 84 proc. ogółu informacji, 7
proc. stanowiły doniesienia z prasy, 6 proc. z telewizji i 3 proc. z
radia.
Pierwsze przejawy zainteresowania Kingą Dudą analitycy
„PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” odnotowali na dwa dni przed I turą
wyborów. 8 maja pojawiły się 32 materiały na temat córki Dudy. Przejście
kandydata PiS do II tury spowodowało prawdziwą lawinę publikacji na jej
temat (11 maja – 610 materiałów). Katarzyna Tusk pozostawała w cieniu -
wymieniono ją w 383 informacjach. Kinga ponownie zwiększyła swoją
aktywność w tygodniu poprzedzającym II turę, a największym
zainteresowaniem cieszyła się dzień po wygranej, już jako córka
prezydenta elekta. 25 maja w mediach pojawiło się 689 informacji na jej
temat. Tego samego dnia Kasię Tusk wymieniono w 255 materiałach.
Medialną
popularność córek polityków potwierdzają wyniki Google Trends. Na
wykresie wyraźnie widać, że o ile Kinga Duda odnotowywała wzrosty
zainteresowania internautów, to liczba zapytań związanych z Kasią Tusk
utrzymywała się na podobnym niskim poziomie.
Ikona stylu czy…
W
okresie prezydentury Bronisława Komorowskiego, którego dzieci nie
uczestniczyły w życiu politycznym, tytuł „pierwszej córki”
Rzeczpospolitej dzierżyła niepodzielnie Kasia Tusk. Z racji podobnego
typu urody i wieku Kinga Duda stała się jej naturalną konkurentką,
ujmując dziennikarzy przede wszystkim skromnością i elegancją. Mediom
podoba się jej wyważony styl.
- Po tym, jak Kinga Duda pojawiła
się na scenie politycznej, media skupiły się głównie na jej sposobie
ubierania się, makijażu i zachowaniu, a dziennikarze węszą smaczki z
życia prywatnego. Pani Kinga ma duże szanse, by stać się ikoną stylu,
ale nic nie wskazuje, by chciała rozwijać się w tym kierunku. Spekuluje
się, że jej dalsza aktywność będzie dotyczyła sfery politycznej.
Niezależnie jednak od drogi, którą wybierze, zawsze będzie wzbudzać
zainteresowanie mediów – komentuje Marlena Sosnowska, rzecznik prasowy
„PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
W zestawieniu źródeł medialnych, które najczęściej informowały o Kindze Dudzie prowadzi portal Wpolityce.pl (78 materiałów). O 18 publikacji mniej odnotował na swym koncie serwis Se.pl. W pierwszej piątce znalazły się również Fakt.pl (39), Superstacja (36) i TVN24 (24). W przypadku Kasi Tusk największą aktywnością wykazali się dziennikarze Fakt.pl (15). Wysoko uplasowały się portale celebryckie: Kozaczek.pl, Pudelek.pl, Pomponik.pl i Zeberka.pl.
Informacje na temat Kingi Dudy opublikowane w prasie i internecie wygenerowały dotarcie na poziomie ponad 1,9 mld kontaktów.
Ekwiwalent reklamowy tych publikacji oszacowano na blisko 14 mln zł, a
ze wszystkich mediów – na prawie 21 mln zł. Materiały na temat Kasi Tusk
osiągnęły dużo mniejszy wskaźnik dotarcia – przeszło 368 mln kontaktów
oraz AVE odpowiednio w wysokości ponad 3 i 4,5 mln zł.
PRESS-SERVICE
Monitoring Mediów wyraża zgodę na pełną lub częściową publikację
materiałów pod warunkiem podania źródła (pełna nazwa firmy:
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów). W przypadku wykorzystania grafik
należy wskazać źródło (nazwę firmy lub logotyp) przy każdym wykresie.
Komentarze
Prześlij komentarz