Policja alarmuje o rosnącej liczbie wypadków z udziałem
cyklistów – w 2014 roku było ich niemal 5 tysięcy. Najczęstszymi
powodami są niestosowanie się do przepisów ruchu przez rowerzystów oraz
brak obowiązkowego wyposażenia
Policjanci podsumowali ubiegły rok. Według danych doszło w nim do
niemal 5 tysięcy wypadków drogowych z udziałem rowerzystów. Okazali się
oni sprawcami zdarzeń w około 2 tysiącach przypadków. Dla porównania,
przed dwoma latami wypadków z udziałem rowerzystów było mniej o prawie
130. – Różnica może się wydawać niewielka, jednak pokazuje
tendencję, w której większa popularność jazdy na rowerze, idzie w parze z
rosnącą liczbą tego typu wypadków – mówi Remigiusz
Kubler, rowerzysta i podróżnik, twórca Rowerowej Wyprawy Dookoła Polski.
Przypomnijmy, że już co drugi Polak deklaruje regularne podróżowanie
jednośladem.
Przepisy a bezpieczeństwo
Liczba amatorów roweru dodatkowo zwiększy się wraz z rozpoczęciem
wakacji. Policjanci zwracają jednak uwagę, że niepokojąco spora część
rowerzystów nie zna ani przepisów ruchu drogowego, ani regulacji, co do
obowiązkowego wyposażenia w trakcie jazdy. I tak największa ilość
mandatów wystawianych cyklistom dotyczy nieustępowania pierwszeństwa (od
50 do 350 zł) oraz nieprawidłowego skręcania. Zaraz potem plasuje się
jazda po chodnikach (50 zł), a także brak obowiązkowego wyposażenia
jednośladu (od 20 do 500 zł). – Przepisy nakazują posiadanie
przynajmniej jednego światła białego z przodu oraz światła
odblaskowego i pozycyjnego czerwonego z tyłu – mówi Weronika
Kostrzewska, eksperta ds. oświetlenia rowerowego w firmie Mactronic,
będącej największym w Polsce producentem oświetlenia przenośnego. – Trzeba podkreślić, że wyposażenie roweru w zestaw lampek, to nie tylko kwestia przepisowej, ale także bezpiecznej jazdy. Ekspertka
dodaje, że prócz tradycyjnego oświetlenia montowanego na rowerze, na
potrzeby dłuższej podróży warto zabrać ze sobą latarkę czołową lub
opaski odblaskowe zakładane na ręce i nogi. Taka przezorność zapewnia
doskonałą widoczność rowerzysty na drodze, a silne światło z dodatkowych
latarek ułatwia dostrzeganie przeszkód po zmroku.
Wśród innych sposobów na zwiększenie bezpieczeństwa jazdy rowerem, można wymienić:
- zsiadanie z jednośladu podczas przekraczania pasów,
- jazdę z dwoma rękami na kierownicy i obiema stopami na pedałach,
- nieużywanie telefonu podczas jazdy.
Warto mieć na uwadze, że niedostosowanie się do tych reguł, też może skutkować otrzymaniem mandatu.
Jak zmniejszyć liczbę wypadków?
Cykliści zwracają uwagę, że polityka mandatowa niekoniecznie musi
przynieść pozytywne efekty. Wskazują inne sposoby na ograniczenie liczby
wypadków z udziałem rowerzystów. Na przykład takie, jak na zachodzie Europy. – Warto
brać przykład z Holandii, Niemiec czy Wielkiej Brytanii, gdzie dla
rowerzystów budowane są swego rodzaju autostrady, drogi szybkiego ruchu a
nawet wiadukty. Za ich sprawą podróż przez zatłoczone miasta odbywa się
w pełni bezpiecznie o każdej porze – mówi Remigiusz Kubler.
W Polsce coraz częściej organizowane są akcje społeczne, mające
zwiększać świadomość zagrożeń wynikających z nieprawidłowego zachowania
się na rowerze. Przykładem jest policyjna akcja „Bezpiecznie na
rowerze”, kierowana do dzieci i młodzieży. O swoje interesy walczą też
sami rowerzyści. We Wrocławiu zrzeszają się pod nazwą „Masa Krytyczna” i
raz w miesiącu organizują wielki przejazd ulicami miasta. Jak sami
mówią, chcą zwrócić uwagę zmotoryzowanych kierowców na to, że nie są oni
jedynymi użytkownikami dróg.
Komentarze
Prześlij komentarz