Europa szykuje się do zaplanowanego na 6 czerwca 2015 r. Finału Ligi
Mistrzów w Berlinie, z udziałem Juventusu Turyn i FC Barcelony.
Tymczasem, w nowym raporcie firmy MasterCard pt. „Fan Passion Report”,
przeanalizowano różnice pomiędzy kibicami na całym kontynencie, w
oparciu o odpowiedzi ponad 5 000 kibiców
Jak wynika z raportu, spośród wszystkich Europejczyków najbardziej
przesądni są kibice we Włoszech (73%), a tuż za nimi plasują się
Hiszpanie. Blisko połowa Włochów (47%) zakłada na mecz jakiś element
garderoby, który ma przynieść szczęście ich drużynie, 20% zajmuje
dokładnie to samo miejsce na trybunach na każdym meczu, a 13% spożywa
określoną przekąskę lub napój. Ponad 40% Hiszpanów także przyznało się
do noszenia określonych „szczęśliwych” ubiorów. Na końcu rankingu
znaleźli się kibice z Portugalii – tylko 23% z nich kieruje się
przesądami. Nieco bardziej od Portugalczyków przesądni są Szwedzi (24%)
i Holendrzy (29%).
W przypadku niektórych narodowości piłka nożna ma rangę religii i nie
ma dnia, by nie wzbudzała ogromnych emocji. Na przykład, we Włoszech
69% kibiców zadeklarowało, że opuściliby ważne wydarzenie rodzinne po
to, aby pójść na mecz. 60% kibiców z Hiszpanii przedkłada futbol ponad
rodzinę. Pod tym stwierdzeniem podpisuje się też 52% Francuzów. Z
badania, w którym udział wzięło ponad 5 000 respondentów, wynika, że aż
43% kibiców poświęciło obowiązki rodzinne na rzecz kibicowania ulubionej
drużynie. Najwięcej zagorzałych fanów piłki znaleźć można w grupie
wiekowej 25-34 lata. Jedynie w przypadku Portugalii sytuacja jest
odwrotna – zaledwie 19% respondentów przyznaje się do tego, iż futbol
jest dla nich ważniejszy niż najbliżsi.
Inne istotne informacje płynące z badania:
- Ponad 1/3 kibiców (35%) w ciągu ostatniego roku skorzystała ze zwolnienia lekarskiego, aby obejrzeć jakiś mecz. Najwyższy odsetek tego typu wymuszonych urlopów dotyczy Włochów – aż 51,9% kibiców nie poszło z powodu meczu do pracy.
- Kibice w Hiszpanii najbardziej angażują się w mecze wyjazdowe – 92,8% kibiców jeździ za granicę, aby wspierać swój ukochany zespół.
- Portugalczycy (63%) i Szwedzi (51%) kibicują głównie na miejscu, a większość z nich sprzed telewizora.
- Anglia (23%) i Hiszpania (22%) to dwa najczęściej odwiedzane miejsca rozgrywek, jeśli chodzi o kibicowanie za granicą. Włochy (12%) i Niemcy (10%) uplasowały się na trzecim i czwartym miejscu.
- Największe wydatki na meczach wyjazdowych ponoszą kibice z Hiszpanii, wydając średnio 457 funtów na głowę. Włosi wydają 398 funtów, a Francuzi – 351 funtów. Ogólnie kibice przeznaczają na wydatki związane z wyjazdem zagranicznym w celu kibicowania swojej drużynie średnio 250 funtów.
- Kibice na Węgrzech (69%) podczas takich wyjazdów często korzystają z okazji, przedłużając czas pobytu do trzech lub więcej dni, natomiast Portugalczycy (29%) preferują wyjazdy jednodniowe.
W raporcie firmy MasterCard, oficjalnego partnera Dziecięcej Eskorty
piłkarzy Ligi Mistrzów, poproszono także kibiców z 11 różnych krajów o
wytypowanie najlepszego gracza w historii turnieju. Zwycięzcą został
Lionel Messi otrzymując 27% głosów. Drugim w kolejności najlepszym
piłkarzem, według respondentów, został były gwiazdor Realu Madryt,
Zinedine Zidane (12%), a trzecie miejsce przypadło Cristiano Ronaldo
(11%). Napastnik z Brazylii, Ronaldo (7%) był czwarty, a David Beckham
(4%) – piąty w rankingu.
Co zaskakujące, największą liczbę głosów Messi zdobył w grupie
wiekowej kibiców liczących 55 i więcej lat (33%), a nie wśród młodszych
kibiców. Supergwiazda piłki nożnej z Argentyny uplasowała się na pozycji
pierwszej w Anglii, Niemczech, Holandii, Włoszech, Turcji, Rosji i na
Węgrzech. W swojej ojczyźnie Zidane zajął pierwszą lokatę, podobnie jak
Cristiano Ronaldo w swym rodzinnym kraju – Portugalii.
Na podstawie badania również można stwierdzić, że 40% kibiców
preferuje płacenie zarówno gotówką, jak i kartą za przekąski, napoje,
bilety na przejazd oraz drobne wydatki związane z obecnością na meczu,
nie faworyzując żadnej z metod płatności.
Badanie „Fan Passion Report” na zlecenie MasterCard
przeprowadziła firma Censuswide. Wzięło w nim udział 5 017 respondentów z
11 krajów w Europie: Anglii, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Holandii,
Włoszech, Turcji Rosji, Szwecji, Portugalii i na Węgrzech.
Źródło: MasterCard
Komentarze
Prześlij komentarz