XC90 to pierwsze Volvo bazujące na nowej płycie
podłogowej. Od nowa skonstruowano także zawieszenie. Twórcom auta
przyświecał jeden cel: podróż tym luksusowym SUV-em ma być równie
przyjemna i bezpieczna w ruchu miejskim, na autostradzie, jak i również
poza utwardzonymi drogami
W modelu XC90 Volvo po raz pierwszy zastosowało aktywne powietrzne zawieszenie każdego z kół. Kierowca może wybrać jeden z trybów jazdy, aby dostosować charakterystykę jego pracy i prześwit do różnych warunków drogowych.
– Podstawowym
założeniem zespołu opracowującego podwozie nowego XC90 było to, aby
samochód prowadził się pewnie i przyjemnie w każdych warunkach drogowych
i na każdej nawierzchni – powiedział Peter Mertens, Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w Volvo Car Group.
XC90
to początek nowego rozdziału w historii Volvo. To auto wskazuje
kierunek, w którym podąża firma – zarówno pod względem projektowania,
jak i szerokiego zastosowania nowych technologii oraz platformy
podwoziowej SPA. – Platforma SPA pozwoliła nam stworzyć wyjątkowego
SUV-a. Jadąc dużym autem o przestronnym wnętrzu mamy uczucie prowadzenia
znacznie mniejszego, zwinniejszego auta. Oprócz zawieszenia, XC90 ma
także świetne, dynamiczne niskoemisyjne silniki z rodziny Drive-E – dodaje Mertens.
Zupełnie nowe zawieszenie
Zastosowanie
nowej płyty podłogowej wymusiło skonstruowanie od podstaw całego
zawieszenia. Z przodu zastosowano wahacze poprzeczne. Z tyłu znajdziemy
poprzeczną sprężynę piórową wykonaną z lekkich materiałów, która
zastąpiła tradycyjne sprężyny śrubowe.
Wszystko to miało na celu osiągnięcie neutralnej charakterystyki prowadzenia, zapewnienia jak najlepszego kontaktu kół z nawierzchnią i ograniczenie tendencji do poślizgu.
Wszystko to miało na celu osiągnięcie neutralnej charakterystyki prowadzenia, zapewnienia jak najlepszego kontaktu kół z nawierzchnią i ograniczenie tendencji do poślizgu.
Zawieszenie powietrzne o zmiennym prześwicie
Już
wcześniej Volvo oferowało opcję zawieszenia adaptacyjnego Four-C, w
której kierowca mógł zmieniać charakterystykę pracy amortyzatorów. W
nowym Volvo XC90 zawieszenie adaptacyjne korzysta z miechów
powietrznych, które dają więcej możliwości niż tradycyjne amortyzatory.
Kierowca dokonuje zmian w ustawieniach zawieszenia posługując się
ładnym, oszlifowanym pokrętłem umieszczonym tuż przy dźwigni zmiany
biegów. Wybrany tryb zostaje wyświetlony na centralnym ekranie
sterującym.
Standardowy prześwit auta wynosi około 24 cm. W trybie
off-road, poruszając się z prędkościami do 40 km/h, można go podnieść o
kolejne 4 cm. Kiedy pakujemy auto na wakacje, możemy obniżyć
zawieszenie o 5 cm. Co ciekawe, da się tego dokonać za pomocą przycisku
umieszczonego w bagażniku. Kiedy wyłączymy silnik samochodu, zawieszenie
także się obniża o około 4 cm.
Elektronika auta sama dokonuje
drobnych korekt podczas jazdy. Po przekroczeniu prędkości 100 km/h,
prześwit podwozia zostaje automatycznie zmniejszony o 1 cm, co poprawia
charakterystykę prowadzenia auta np. na autostradzie.
Zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym
W
nowym modelu XC90 Volvo zastosowało zębatkowy układ kierowniczy ze
wspomaganiem elektrycznym. Zrezygnowano ze stosowanego dotąd wspomagania
hydraulicznego. Elektryczny silnik wspomagania jest połączony z układem
kierowniczym za pomocą przekładni śrubowo-kulkowej. Jest to drogie
rozwiązanie, ale daje świetne wyczucie auta, a przekładnia ma niskie
opory wewnętrzne i jest bardzo precyzyjna.
Progresywne wspomaganie
układy kierowniczego, którego siła maleje wraz ze wzrostem prędkości
będzie wyposażeniem standardowym. Za dopłatą będzie także oferowana
opcja trzystopniowej regulacji siły wspomagania.
Skuteczny układ hamowania
Skuteczne
wyhamowanie dwutonowego samochodu nie jest prosty zadaniem, dlatego w
XC90 zastosowano duże, wentylowane tarcze hamulcowe przy każdym z kół.
Dodatkowo w aucie zastosowano:
Dodatkowo w aucie zastosowano:
- System wspomagania hamowania, który przygotowuje układ hamulcowy do nagłego, mocnego hamowania. Jeśli kierowca bardzo gwałtownie odpuści pedał gazu, system przesunie klocki hamulcowe bliżej do tarcz. Jeśli nastąpi awaryjne hamowanie, układ hamulcowy szybciej zareaguje.
- Asystent awaryjnego hamowania uaktywnia się, jeśli kierowca nie użyje wystarczającej siły do prawidłowego hamowania. Większość kierowców w nagłych sytuacjach naciska pedał hamulca zbyt słabo.
- Asystent ruszania “na wzniesieniu” pomaga kierowcy ruszyć z miejsca pod górkę lub z góry zwalniając zaciski hamulców dopiero w chwili ruszenia pojazdu
- Hill Descent Control pomaga podczas zjeżdżania ze stromych wzniesień. Prędkość nie przekroczy wówczas 10 km/h (lub 7 km/h podczas cofania)
Bezpieczeństwo
auta bierze się z jego dopracowanych detali. Świetny układ kierowniczy
ze wspomaganiem progresywnym, dobrze dostrojone zawieszenie, łatwo
wyczuwalny i skuteczny układ hamulcowy, miękko pracująca skrzynia biegów
– te wszystkie elementy składają się na niepowtarzalną całość. Nasz
samochód daje poczucie komfortu przy niskich, jak i przy wysokich
prędkościach i w każdych warunkach drogowych. Wsiadasz do niego i od
razu możesz mu zaufać. To właśnie jest nasza filozofia budowy aut – podsumowuje Peter Mertens.
Komentarze
Prześlij komentarz