Przejdź do głównej zawartości

Nowe Volvo XC90: Nowe podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce

XC90 to pierwsze Volvo bazujące na nowej płycie podłogowej. Od nowa skonstruowano także zawieszenie. Twórcom auta przyświecał jeden cel: podróż tym luksusowym SUV-em ma być równie przyjemna i bezpieczna w ruchu miejskim, na autostradzie, jak i również poza utwardzonymi drogami

W modelu XC90 Volvo po raz pierwszy zastosowało aktywne powietrzne zawieszenie każdego z kół. Kierowca może wybrać jeden z trybów jazdy, aby dostosować charakterystykę jego pracy i prześwit do różnych warunków drogowych.

Podstawowym założeniem zespołu opracowującego podwozie nowego XC90 było to, aby samochód prowadził się pewnie i przyjemnie w każdych warunkach drogowych i na każdej nawierzchni – powiedział Peter Mertens, Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w Volvo Car Group.

XC90 to początek nowego rozdziału w historii Volvo. To auto wskazuje kierunek, w którym podąża firma – zarówno pod względem projektowania, jak i szerokiego zastosowania nowych technologii oraz platformy podwoziowej SPA. – Platforma SPA pozwoliła nam stworzyć wyjątkowego SUV-a. Jadąc dużym autem o przestronnym wnętrzu mamy uczucie prowadzenia znacznie mniejszego, zwinniejszego auta. Oprócz zawieszenia, XC90 ma także świetne, dynamiczne niskoemisyjne silniki z rodziny Drive-E – dodaje Mertens.

Zupełnie nowe zawieszenie

Zastosowanie nowej płyty podłogowej wymusiło skonstruowanie od podstaw całego zawieszenia. Z przodu zastosowano wahacze poprzeczne. Z tyłu znajdziemy poprzeczną sprężynę piórową wykonaną z lekkich materiałów, która zastąpiła tradycyjne sprężyny śrubowe.

Wszystko to miało na celu osiągnięcie neutralnej charakterystyki prowadzenia, zapewnienia jak najlepszego kontaktu kół z nawierzchnią i ograniczenie tendencji do poślizgu.

Zawieszenie powietrzne o zmiennym prześwicie
Już wcześniej Volvo oferowało opcję zawieszenia adaptacyjnego Four-C, w której kierowca mógł zmieniać charakterystykę pracy amortyzatorów. W nowym Volvo XC90 zawieszenie adaptacyjne korzysta z miechów powietrznych, które dają więcej możliwości niż tradycyjne amortyzatory. Kierowca dokonuje zmian w ustawieniach zawieszenia posługując się ładnym, oszlifowanym pokrętłem umieszczonym tuż przy dźwigni zmiany biegów. Wybrany tryb zostaje wyświetlony na centralnym ekranie sterującym.
Standardowy prześwit auta wynosi około 24 cm. W trybie off-road, poruszając się z prędkościami do 40 km/h, można go podnieść o kolejne 4 cm. Kiedy pakujemy auto na wakacje, możemy obniżyć zawieszenie o 5 cm. Co ciekawe, da się tego dokonać za pomocą przycisku umieszczonego w bagażniku. Kiedy wyłączymy silnik samochodu, zawieszenie także się obniża o około 4 cm.
Elektronika auta sama dokonuje drobnych korekt podczas jazdy. Po przekroczeniu prędkości 100 km/h, prześwit podwozia zostaje automatycznie zmniejszony o 1 cm, co poprawia charakterystykę prowadzenia auta np. na autostradzie.

Zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym
W nowym modelu XC90 Volvo zastosowało zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym. Zrezygnowano ze stosowanego dotąd wspomagania hydraulicznego. Elektryczny silnik wspomagania jest połączony z układem kierowniczym za pomocą przekładni śrubowo-kulkowej. Jest to drogie rozwiązanie, ale daje świetne wyczucie auta, a przekładnia ma niskie opory wewnętrzne i jest bardzo precyzyjna.
Progresywne wspomaganie układy kierowniczego, którego siła maleje wraz ze wzrostem prędkości będzie wyposażeniem standardowym. Za dopłatą będzie także oferowana opcja trzystopniowej regulacji siły wspomagania.

Skuteczny układ hamowania
Skuteczne wyhamowanie dwutonowego samochodu nie jest prosty zadaniem, dlatego w XC90 zastosowano duże, wentylowane tarcze hamulcowe przy każdym z kół.

Dodatkowo w aucie zastosowano:
  • System wspomagania hamowania, który przygotowuje układ hamulcowy do nagłego, mocnego hamowania. Jeśli kierowca bardzo gwałtownie odpuści pedał gazu, system przesunie klocki hamulcowe bliżej do tarcz. Jeśli nastąpi awaryjne hamowanie, układ hamulcowy szybciej zareaguje.
  • Asystent awaryjnego hamowania uaktywnia się, jeśli kierowca nie użyje wystarczającej siły do prawidłowego hamowania. Większość kierowców w nagłych sytuacjach naciska pedał hamulca zbyt słabo.
  • Asystent ruszania “na wzniesieniu” pomaga kierowcy ruszyć z miejsca pod górkę lub z góry zwalniając zaciski hamulców dopiero w chwili ruszenia pojazdu
  • Hill Descent Control pomaga podczas zjeżdżania ze stromych wzniesień. Prędkość nie przekroczy wówczas 10 km/h (lub 7 km/h podczas cofania)
Bezpieczeństwo auta bierze się z jego dopracowanych detali. Świetny układ kierowniczy ze wspomaganiem progresywnym, dobrze dostrojone zawieszenie, łatwo wyczuwalny i skuteczny układ hamulcowy, miękko pracująca skrzynia biegów – te wszystkie elementy składają się na niepowtarzalną całość. Nasz samochód daje poczucie komfortu przy niskich, jak i przy wysokich prędkościach i w każdych warunkach drogowych. Wsiadasz do niego i od razu możesz mu zaufać. To właśnie jest nasza filozofia budowy aut – podsumowuje Peter Mertens.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Seksowna Marta Wierzbicka wystąpiła w sesji bielizny

Marta Wierzbicka rok temu wystąpiła w rozbieranej sesji dla Playboya. Tym razem seksowna polska aktorka wzięła udział w wiosenno-letniej sesji zmysłowej bielizny i strojów kąpielowych, która odbyła się w słonecznej Toskanii Trzeba przyznać, że zaledwie 23-letnia blond piękność z serialu "Na Wspólnej" w nowej odsłonie wygląda zjawiskowo. A jeszcze niedawno młoda aktorka wstydziła się pokazywać swojego ciała i nie była zadowolona ze swojego dużego biustu, o czym mówiła w programie "Kuba Wojewódzki".  Obecnie, to się zmieniło i urodziwa celebrytka pozbyła się kompleksów, prowadzi swojego bloga i jak mówi korzysta ze swojego życia, a już wkrótce zobaczymy ją w kolejnej edycji programu "Taniec z Gwiazdami". Jej partnerem w tańcu będzie Łukasz Czarnecki. Jak pisze o sobie aktorka "robię w życiu tylko to co lubię czyli; śpię, jem, maluję i piszę bloga." Niedawno Marta Wierzbicka została ambasadorką marki Dalia, producenta eksk...

Izabella Krzan z koroną Miss Polonia 2016

Za nam finał konkursu Miss Polonia 2016,  w którym po koronę najpiękniejszej Polki sięgnęła pochodząca z Olsztyna kandydatka z numerem 20, Izabella Krzan. Tegoroczna impreza odbyła się  w Hotelu Narvil Conference & Spa, a o tytuł Miss Polonia walczyło 20 pięknych kobiet z całej Polski Fot. Miss Polonia/Facebook Tytuł I Wice Miss Polonia 2016 powędrował do 21-letniej kandydatki z numerem 9, Dominiki Szymańskiej z Bydgoszczy, a II Wice Miss Polonia 2016 została pochodząca z Bukowna kandydatka z numerem 16, 20-letnia Katarzyna Szklarczyk. Kasia jest studentką I roku weterynarii na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie i brązową medalistką Mistrzostw Polski Kadetek w piłce siatkowej. Z kolei Dominika jest studentką drugiego roku prawa, a w przyszłości chciałaby zostać adwokatem. W wolnym czasie I Wice Miss uprawia sport i spotyka się z przyjaciółmi, a wśród jej zainteresowań są kryminalistyka i podróże. Fot. Izabella Krzan/...

13 godzin: Tajna misja w Benghazi. Ten film musisz zobaczyć!

Jest 11 września 2012 roku. Uzbrojona grupa islamskich bojowników atakuje konsulat Stanów Zjednoczonych znajdujący się w libijskim mieście Benghazi. Na ratunek dyplomatom rusza sześciu świetnie wyszkolonych ochroniarzy, byłych żołnierzy jednostek specjalnych. Przez kilkanaście godzin walczą oni  z terrorystami Film 13 godzin: Tajna misja w Benghazi, o którym mowa został oparty na bestsellerowej książce "13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi" Mitchella Zuckoffa, która została napisane na podstawie prawdziwych wydarzeń. Zobacz trailer filmu 13 godzin: Tajna misja w Benghazi: Reżyserem filmu jest znany z filmów akcji Michael Bay (Armageddon, Pearl Harabor, Transformers), a w rolach głównych wystąpili: James Badge Dale (Infiltracja, Wstyd), John Krasinski (Biuro), Max Martini (Szeregowiec Ryan, Pacific Rim), Pablo Schreiber (Królowie Dogtown, Orange is the New Black) oraz David Denman (1000 lat po Ziemi, Dar). Przeczyta...