1227,986 km/h – tyle wynosi wciąż
aktualny rekord prędkości na lądzie, ustanowiony 15 października 1997
roku przez Andy Greena. Już w tym roku ma zostać pobity. Wszystkie
środki smarne wykorzystane w projekcie pochodzą od firmy Castrol
Andy Green spróbuje poprawić swój dotychczasowy
rekord bolidem Bloodhound SSC, który jest skrzyżowaniem samochodu
wyścigowego i samolotu. Obecnie trwają nad nim prace, którymi kieruje
Richard Noble. Miejscem próby będzie Hakskeen Pan w RPA, a wyzwanie
zostanie podjęte latem.
Pojazd Bloodhound będzie wykorzystywał zarówno
specjalistyczne środki smarne Castrol, jak i takie, których używają
miliony kierowców na całym świecie. W silniku odrzutowym będzie
wykorzystany olej Castrol 5000/BP Turbo 2380, w układzie hydraulicznym
znajdzie się Castrol Hyspin AWH-M46, a za działanie hamulców będzie
odpowiadać stosowany w motorsporcie płyn Castrol React SRF. Do
smarowania łożysk kół posłuży Castrol Alphasyn T32, w pojeździe będzie
stosowany także smar Castrol Intertox Medium 150. Nie wolno zapomnieć
również o oleju Castrol EDGE – jego zadaniem będzie smarowanie silnika
Jaguara, który służy jako… pompa do paliwa rakietowego.
„Produkty Castrol, także te z najnowszą
technologią Titanium FST™, idealnie pasują do Bloodhounda SSC, przecież
jest to wciąż samochód” – mówi Richard Noble. „Nasza współpraca trwa już
wiele lat, a pierwszy rekord prędkości z udziałem tej marki pobito już w
latach 20. XX wieku” – dodaje.
Skrót SSC w nazwie pojazdu oznacza „supersonic
car” czyli samochód naddźwiękowy. Bloodhound SSC dysponuje mocą 135 tys.
KM, sześciokrotnie większa od tej, jaką dysponują wszystkie samochody
Formuły 1, startujące w jednym wyścigu. To pozwoli mu przekroczyć
prędkość dźwięku. By uzyskać taką moc i pobić rekord prędkości Richard
Noble sięgnął po silnik odrzutowy, zespół rakiet i środki smarne
Castrol.
Oprócz poprawienia rekordu prędkości na ziemi
latem 2015 roku, Andy Green chce rok później dokonać czegoś jeszcze
bardziej imponującego – przekroczyć barierę 1000 mil/h (1609 km/h). Obie
próby będą wyjątkowym testem dla kierowcy i maszyny, a sukces uda się
osiągnąć tylko wtedy, gdy będą idealnie zsynchronizowani.
Castrol, jeden z wiodących producentów środków
smarnych, od wielu lat wspiera pionierów podczas ich prób bicia rekordów
prędkości. Firma ma na koncie współpracę przy 21 rekordach, a pierwszy z
nich ustanowiono na początku lat 20. XX wieku. Na liście rekordzistów,
którzy korzystali ze wsparcia Castrol, są m.in.. Malcolm Campbell, Henry Seagrave, George Eyston, a wśród pojazdów są takie legendy jak Sunbeam, Bluebird i Thunderbolt.
Najnowszy rozdział historii współpracy przy
biciu rekordów prędkości z marką Castrol został napisany przez Richarda
Noble’a w 1983 roku (pojazd Thrust 2) i 14 lat później – Andy Greena, w
samochodzie Thrust SSC. Obaj chcą zapisać kolejne strony dzięki
Bloodhoundowi SSC, smarowanemu przez Castrol EDGE. „Jesteśmy
zaszczyceni, że możemy wspierać projekt Bloodhound. To partnerstwo daje
nam możliwość zaprezentowania naszych produktów i wyznaczenia nowych
standardów, by kolejny raz przesunąć granice” – mówi Paul Waterman,
prezes Castrol.
21 rekordów prędkości na lądzie z udziałem marki Castrol
Rok
|
Kierowca (pojazd)
|
Miejsce
|
Prędkość zarejestrowana
|
1922
|
Kenelm Lee Guinness (Sunbeam)
|
Brooklands (Wlk. Brytania)
|
133,75 mil/h (215,25 km/h)
|
1924
|
Ernest Eldridge (Fiat)
|
Arpajon (Francja)
|
145,89 mil/h (234,79 km/h)
|
1924
|
Malcolm Campbell (Sunbeam)
|
Pendine (Wlk. Brytania)
|
146,16 mil/h (235,22 km/h)
|
1925
|
Malcolm Campbell (Sunbeam)
|
Pendine (Wlk. Brytania)
|
150,76 mil/h (242,62 km/h)
|
1926
|
Henry Segrave (Sunbeam)
|
Southport (Wlk. Brytania)
|
152,33 mil/h (245,15 km/h)
|
1927
|
Malcolm Campbell (Napier-Campbell)
|
Pendine (Wlk. Brytania)
|
174,88 mil/h (281,44 km/h)
|
1927
|
Henry Segrave (Sunbeam)
|
Daytona Beach (USA)
|
203,79 mil/h (327,97 km/h)
|
1928
|
Malcolm Campbell (Napier-Campbell)
|
Daytona Beach (USA)
|
206,95 mil/h (333,05 km/h)
|
1928
|
Ray Keech (Triplex)
|
Daytona Beach (USA)
|
207,55 mil/h (334,02 km/h)
|
1929
|
Henry Segrave (Golden Arrow)
|
Daytona Beach (USA)
|
231,36 mil/h (372,34 km/h)
|
1931
|
Malcolm Campbell (Bluebird)
|
Daytona Beach (USA)
|
246,09 mil/h (396,04 km/h)
|
1932
|
Malcolm Campbell (Bluebird)
|
Daytona Beach (USA)
|
253,97 mil/h (408,73 km/h)
|
1933
|
Malcolm Campbell (Bluebird)
|
Daytona Beach (USA)
|
272,46 mil/h (438,48 km/h)
|
1935
|
Malcolm Campbell (Bluebird)
|
Daytona Beach (USA)
|
276,82 mil/h (445,50 km/h)
|
1935
|
Malcolm Campbell (Bluebird)
|
Bonneville (USA)
|
301,13 mil/h (484,62 km/h)
|
1937
|
George Eyston (Thunderbolt)
|
Bonneville (USA)
|
312,00 mil/h (502,12 km/h)
|
1938
|
George Eyston (Thunderbolt)
|
Bonneville (USA)
|
345,50 mil/h (556,03 km/h)
|
1938
|
George Eyston (Thunderbolt)
|
Bonneville (USA)
|
357,50 mil/h (575,34 km/h)
|
1983
|
Richard Noble (Thrust 2)
|
Black Rock (USA)
|
633,47 mil/h (1019,47 km/h)
|
1997
|
Andy Green (Thrust SSC)
|
Black Rock (USA)
|
714,144 mil/h (1149,303 km/h)
|
1997
|
Andy Green (Thrust SSC)
|
Black Rock (USA)
|
763,035 mil/h (1227,986 km/h)
|
Komentarze
Prześlij komentarz