Rok
2015 to rocznica wprowadzenia na rynek jednego z najbardziej
pomysłowo wykonanych hatchbacków swoich czasów: Renault 16. W
1965 roku Renault 16 było pierwszym prawdziwym hatchbackiem
wyposażonym w tylną klapę, co oferowało niespotykaną na tamte
czasy wszechstronność użytkowania. Ten hatchback o oryginalnych
kształtach podbił serca rodzin dążących do awansu społecznego
we Francji, przeżywającej wówczas szczyt wyżu demograficznego.
Model Renault 16 wyróżniał się parametrami technicznymi,
nowoczesnością i awangardą
Rok
1965: Renault 16 – pierwszy rodzinny samochód
Historia
„rodzinnych samochodów” Renault rozpoczyna się 50 lat temu we
Francji, w okresie 30-letniego powojennego boomu gospodarczego.
Na początku 1965 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w
Genewie producent pojazdów wprowadza zupełnie nowy, innowacyjny
produkt: model Renault 16. Hatchback ten prezentował sylwetkę
nowego typu: dwubryłowa karoseria z tylną klapą ułatwiającą
dostęp do bagażnika. Renault 16 to połączenie wymiaru
praktycznego z elegancką 6-okienną linią – to prawdziwy samochód
rodzinny, który powstał w myśl zasady będącej podstawą sukcesu
samochodu miejskiego Renault 4: stanowić francuski „voiture à
vivre”.
Projekt
jest ambitny: stworzyć następcę modelu Frégate, ale – według
Pierre’a Dreyfusa, prezesa firmy Renault w latach 1955–1975 –
odróżniając się od konkurencji: Musimy
zabrać się za to inaczej, samochód musi stanowić odtąd coś
więcej niż cztery siedzenia i bagażnik, musi być pojemny. Tak
z kresek nakreślonych ołówkiem Gastona Jucheta rodzi się Renault
16. Pomimo zadeklarowanego nonkonformizmu Pierre Dreyfus zatwierdza
projekt Renault 16 i zapewnia, że będzie to: samochód
dla rodzin, które pociąga nowoczesność.
Podejście
stanowiące skrzyżowanie światów
Będąc
w zamyśle skrzyżowaniem kategorii hatchback i pojazdów użytkowych,
Renault 16 oferowało bezprecedensową uniwersalność użytkowania.
Bagażnik dysponował czterema ustawieniami, jego pojemność mogła
wynosić od 346 dm3
do 1200 dm3
za sprawą tylnej kanapy, którą można było przesunąć, złożyć
lub wyjąć. Każdy z foteli można było dostosować w zależności
od potrzeby: montaż fotelika dziecięcego, pozycja spoczynkowa, a
nawet sypialnia – dzięki dwóm w pełni rozkładanym fotelom
przednim. Renault 16 od początku projektowano jako samochód
zasadniczo odmienny i odróżniający się od konkurencji.
Awangardowe
rozwiązania technologiczne
Model
Renault 16 wyróżniał się wówczas parametrami technicznymi, które
cechowała nowoczesność i awangarda. Wyjątkową ergonomię jazdy
zapewniało podwozie z rzadko spotykanym wówczas w tym segmencie
napędem na przednią oś oraz z silnikiem montowanym w pozycji
centralnej z przodu pojazdu. Silniki oraz skrzynie biegów i głowice
wykonywane były z ciśnieniowych odlewów aluminiowych. Od 1968
roku wersja TS (Tourisme Sportif) wprowadza wiele innowacyjnych
rozwiązań w wyposażeniu standardowym, w tym ogrzewaną tylną
szybę, dodatkowe reflektory halogenowe oraz dwubiegowe wycieraczki z
czterema dyszami spryskiwaczy, a także lusterko wsteczne z
możliwością regulacji dzień/noc. W 1969 roku w ofercie
znajdują się nie tylko światła cofania, ale też elektryczne
szyby przednie, elektrycznie otwierany dach i skórzana tapicerka.
Bogate wyposażenie Renault 16 nadawało mu wartości. Samochód ten
sprawiał, że jego właściciele doświadczali nowego stylu życia
motoryzacyjnego.
Samochód
roku 1966
Podczas
prezentacji na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1965
roku model zaskoczył ekscentrycznym stylem i szybko przekonał do
siebie zwiedzających, stanowiąc odpowiedź na ich oczekiwania wobec
samochodów. To wyzwanie przemysłowe zostało uhonorowane nagrodą
Samochód Roku 1966 – było to tym większe osiągnięcie, że
pojazd ten pokonał w konkursie model Rolls-Royce Silver Shadow!
Wersja
ostateczna: Renault 16 TX
Od
roku 1973 aż do przejścia na emeryturę w roku 1980 Renault 16 w
wersji TX produkowano z silnikiem o pojemności 1647 cm3
o mocy 93 KM oraz z 5-biegową skrzynią biegów, dzięki czemu
pojazd zdolny był do rozwijania maksymalnej prędkości na torze –
do 175 km/h. Wersja ta wyposażona była w centralny zamek i chowane
pasy bezpieczeństwa – dwa innowacyjne w tym czasie
rozwiązania, mające wpływ na poprawę jakości życia właścicieli
Renault 16.
W
trakcie swojej kariery model Renault 16 został wyprodukowany w
liczbie 1 851 502 egzemplarzy – głównie w fabryce w
Sandouville (Normandia), wybudowanej na potrzeby tego właśnie
modelu.
Komentarze
Prześlij komentarz