O koncepcji, konstrukcji i rozwoju bardzo lekkiego samolotu odrzutowego
FLARIS LAR 1 opowiada Maciej Peikert z Zespołu Flarisa. Światowa premiera tego samolotu miała miejsce podczas 50. International Paris Air Show Le Bourge 2013
Flaris LAR 1 to jednosilnikowy odrzutowy
samolot o lekkiej konstrukcji kompozytowej. Należy on do nowej
kategorii samolotów ultralekkich, dla osób podróżujących w celach
biznesowych lub turystycznych. Maszyna łączy w sobie przeciwstawne
cechy: łatwość pilotażu, właściwą samolotom ultralekkim z osiągami
odrzutowca (prędkość i zasięg). Do jego pilotowania wymagana jest
wyłącznie licencja turystyczna.
Ten lekki odrzutowy samolot posiada oryginalną
geometrię skrzydła o obrysie półeliptycznym i profilach
zoptymalizowanych dla dużych prędkości, doskonałości i bezpiecznego
przeciągnięcia. Geometria jednobryłowego kadłuba pozwala połączyć
obszerną kabinę z minimalną powierzchnią zmoczoną.
Ukształtowanie kabiny z obustronnymi drzwiami umożliwiające zajmowanie miejsc bez stopni zewnętrznych i potrzeby przemieszczania się wewnątrz. Sposób łączenia skrzydeł z kadłubem niespotykany w odrzutowcach umożliwia szybki montaż samolotu, a także jego transport na przyczepie samochodowej do miejsca startu. Wieloryglowy system zamknięcia drzwi kabiny (11 rygli), zapewniający hermetyczność przy minimalnej masie drzwi.
Oryginalna i bezwręgowa struktura kabiny usztywniona jest ramą
przestrzenną. FLARIS LAR1 jest łatwy i bezpieczny w użytkowaniu dzięki
unikalnej doskonałości aerodynamicznej, najnowocześniejszemu systemowi
nawigacji a także systemowi spadochronowemu.
Ukształtowanie kabiny z obustronnymi drzwiami umożliwiające zajmowanie miejsc bez stopni zewnętrznych i potrzeby przemieszczania się wewnątrz. Sposób łączenia skrzydeł z kadłubem niespotykany w odrzutowcach umożliwia szybki montaż samolotu, a także jego transport na przyczepie samochodowej do miejsca startu. Wieloryglowy system zamknięcia drzwi kabiny (11 rygli), zapewniający hermetyczność przy minimalnej masie drzwi.
Pomysłodawcami projektu odrzutowca są Sylwia i Rafał Ładzińścy którzy są właścicielami firmy Metal-Master, a nowatorskie
rozwiązania zastosowane w konstrukcji samolotu chronione są 8 patentami
uzyskanymi ich firmę.
Zobacz filmik, w którym Maciej Peikert z Zespołu Flarisa opowiada O koncepcji, konstrukcji i rozwoju bardzo lekkiego samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1: StratPost | Flaris LAR01 at #PAS15
Fot. Flaris
Źródło; Flaris
Komentarze
Prześlij komentarz