Na salonie w Genewie odbyła się prezentacja samochodu Renault KADJAR. Model ten posiada
atrakcyjny design i wysokiej
klasy wyposażenie oraz
gamę wydajnych silników,
dostosowany jest zarówno do jazdy po
mieście, jak i po każdej drodze, co pozwala mu śmiało konkurować z innymi autami
w segmencie kompaktowych
crossoverów
- Atletyczny design
Renault Kadjar w połączeniu z płynną
linią nadwozia zrywa z
typową stylistyką aut z tego segmentu i wnosi do świata crossoverów
żywiołowość
i emocje. Laurens van den Acker, dyrektor ds.
designu przemysłowego.
Przód auta nieodparcie kojarzy się z
wytrzymałością i solidnością.
Chromowana listwa znajdująca
naturalne przedłużenie w linii diod świateł
dziennych poszerza
wizualnie nadwozie i współtworzy wrażenie mocnego
auta z
charakterem. 17- i 19-calowe, mocno wyprofilowane obręcze kół ze
stopu metali lekkich potęgują wrażenie solidności. Mocno zaznaczone błotniki podkreślają
płynną linię atletycznej sylwetki
auta. Jednocześnie zmysłowe,
zaokrąglone linie są dodatkowo podkreślone
osłonami w dolnej
części drzwi. Lekko wklęsłe boki auta i muskularne
nadkola
dodają całości dynamiki. Wysoki prześwit (190 mm) już na
pierwszy rzut oka budzi poczucie solidności
i podpowiada, że mamy
do czynienia z autem, które chętnie porzuci utarte drogi.
Wyrazisty grill dodaje przodowi
nadwozia siły wyrazu, a typowe dla SUV-ów
przednie i tylne osłony podwozia
sugerują terenowe skłonności Renault
Kadjar.
Osłony dolnej części drzwi chronią
te elementy, a jednocześnie podkreślają
wizualnie solidność i
stabilność nadwozia. Czarne nakładki na nadkola stanowią
przedłużenie osłon i progów,
i zbliżają Renault Kadjar do
świata samochodów terenowych, kojarzącego się
z przygodami i
ucieczką od codzienności. Płaskie, szynowe relingi
dachowe z
anodowanego aluminium akcentują dynamikę sylwetki.
Renault Kadjar to auto o wyrazistej
stylistyce z nowym, charakterystycznym układem przednich
świateł, wprowadzonym po raz pierwszy w Nowym Espace. Listwa diod
LED w kształcie litery C w światłach dziennych dodaje przodowi
nadwozia prestiżu i elegancji. Wszystkie wersje są wyposażone w
obudowy lusterek bocznych i klamki drzwi w kolorze nadwozia. Chromowane
elementy wokół szyb, świateł dziennych i osłon dolnej części
nadwozia podkreślają jakość wykończenia oraz solidność konstrukcji Renault
Kadjar.
Wnętrze samochodu przykuwa uwagę wysoką
jakością oraz niezwykle starannymi precyzyjnym wykończeniem. Nowy model
oferuje unikalny styl i wysokiej klasy komfort, a
jednocześnie wyróżnia się pełnym ekspresji designem.
Instrumenty pokładowe są w naturalny
sposób zwrócone ku kierowcy i zapowiadają czekającą go
przyjemność jazdy. Rysunek deski rozdzielczej przede
wszystkim eksponuje poziome linie, poszerzające optycznie wnętrze.
Wrażenie to potęguje ich przedłużenie aż na płaty drzwi dzięki odpowiednim
zabiegom stylistycznym. Zespół zegarów i nawiewy są
otoczone delikatnymi chromowanymi ramkami. W centralnej konsoli pojawiają się
dwie boczne listwy ozdobne, podkreślające jej szerokość i
ekskluzywne wykończenie. Uchwyty nad drzwiami i na prawo od centralnej
konsoli (do przytrzymania się w czasie jazdy terenowej) stanowią kolejny
akcent podkreślający charakter crossovera. Zdecydowany, dynamiczny
kształt dźwigni zmiany biegów wskazuje na sportowe zacięcie tego
modelu.
Kształt przednich foteli został
zaprojektowany w sportowym stylu. Do sportowego charakteru wnętrza
przyczynia się również podział przednich foteli na części i pionowa linia
oparcia. Wyrazisty kształt boków zagłówków dodaje całości dynamiki, a
wyprofilowanie foteli i podparcia bocznego wnosi
do wnętrza wyrafinowany akcent. Co warte uwagi
fotele w aucie są duże i wygodne, a
jednocześnie zostawiają sporo miejsca pasażerom siedzącym na tylnych
miejscach. Ścięty i lekko pochylony przód siedziska zapewnia lepsze podparcie i
podnosi komfort prowadzenia. W górnej części oparcia –
podparcia boczne zanikają, dzięki czemu każdy użytkownik może znaleźć idealną
pozycję za kierownicą. Wypełnione pianką o dwukrotnie większej gęstości
zapewniają komfort siedzenia i jednocześnie doskonałe podparcie.
Zmiana konfiguracji
wnętrza jest prosta i intuicyjna. System „Easy Break”
z
umieszczonymi wewnątrz bagażnika dźwigniami umożliwia
odblokowanie
i automatyczne złożenie tylnej kanapy, dzielonej w
układzie 1/3-2/3. Oprócz
tego fotel pasażera z przodu daje się
złożyć – za pomocą umieszczonej
w jego dolnej części dźwigni
– do położenia stolika, umożliwiając załadunek
długich
przedmiotów.
Bagażnik oferuje do wyboru dwa położenia podłogi:
dolne, tworzące idealnie
płaską powierzchnię, ułatwiającą
załadunek dużych przedmiotów oraz górne,
pozwalające uzyskać
maksymalną objętość, wynoszącą 472 dm3. Możliwość
podzielenia bagażnika na 2 lub 3 części stanowi
pomysłowe
rozwiązanie, zapewniające bezpieczny przewóz bagaży.
Wnętrze Renault
Kadjar zaskakuje przestronnością. Na tylnych
miejscach odległość
od siedzenia do dachu wynosi 910 mm, a
szerokość nad podłokietnikami
– 1 456 mm, co plasuje Renault
Kadjar w ścisłej czołówce tego segmentu.
Auto dysponuje też
rozmieszczonymi w całym wnętrzu schowkami o łącznej
pojemności
30 litrów.
Idealnie dobrana kolorystyka i
materiały podkreślają sportowy charakter i wyrafinowanie wnętrza Renault
Kadjar. Miękka w dotyku powłoka deski rozdzielczej stanowi kolejne świadectwo
starannego wykończenia. Mięsistymateriał pokrywający uchwyty do
przytrzymania się podczas jazdy terenowej i górną część deski rozdzielczej
nad zegarami podkreśla solidność nowego crossovera. Intensywny, głęboki
odcień czerni stanowi doskonałe tło dla centralnie umieszczonego ekranu i
ułatwia odczyt informacji. Stały, szklany dach o powierzchni 1,4
m2 zapewnia doskonałe doświetlenie wnętrza i poczucie harmonii.
Renault Kadjar jest
wyposażony w system elektronicznej kontroli trakcji
opracowany
przez Alians Renault-Nissan (ETC)3. System ten steruje
w czasie
rzeczywistym przełączeniem napędu na tylne koła, w zależności
od
prędkości i przyczepności nawierzchni.
Pokrętło
umożliwiające wybór jednego z trzech trybów działania zapewnia
łatwe dostosowanie napędu samochodu do potrzeb.
W trybie „Lock”
system elektronicznie blokuje przeniesienie napędu na
4 koła, przy
czym 50% jest stale przenoszone na tylną oś. Tryb ten jest
zalecany do jazdy po nierównej nawierzchni lub w przypadku słabej
przyczepności (śnieg, błoto, ziemia, piasek) i przy małej
prędkości.
Przeznaczony do jazdy po drogach w złym stanie, jest
aktywny do prędkości
40 km/h.
W trybie „Auto” napęd jest
automatycznie rozkładany na przednią
i tylną oś w zależności
od przyczepności, przy czym na tylną oś można
przenieść nawet
50% napędu.
W trybie 4x2 napędzane są jedynie dwa koła. Ten tryb
jest odpowiedni do
jazdy po drogach o suchej nawierzchni i dobrej
przyczepności, w dobrym
stanie.
Renault Kadjar z napędem na dwa
koła może być wyposażone w system
Extended Grip4. Ten
zaawansowany system kontroli trakcji jest nową wersją
systemu
zapobiegającego poślizgowi kół i zapewnia doskonałą
przyczepność
w trudnych warunkach drogowych (śnieg, błoto,
piasek itp.), dającą poczucie
pewności za kierownicą. System
Extended Grip jest dostępny wyłącznie
z oponami typu „Mud and
Snow” (na błoto i śnieg), wyposażonymi
w specjalny bieżnik
zapewniający skuteczniejsze odprowadzania błota,
piasku i mokrego
śniegu.
Kadjar dysponuje gamą
silników
Energy 5 poddanych downsizingowi.
Wszystkie silniki
dostępne w tym modelu są wyposażone w system
Stop & Start i
układ odzyskiwania energii podczas hamowania.
Wykorzystano w nich
najnowsze technologie umożliwiające ograniczenie
tarcia (pompa
oleju o zmiennej pojemności i thermo management, specjalne
powłoki).
Najnowszej
generacji
układ
wtrysku
w
połączeniu
z turbosprężarkami o niskiej bezwładności zapewnia jeden z
najlepszych na
rynku poziomów sprawności i zużycia paliwa.
W wersji wysokoprężnej
Kadjar dysponuje dwoma silnikami.
Silnik dCi 110 – bestseller
Aliansu Renault-Nissan – plasuje Kadjara na
najlepszym poziomie w
segmencie pod względem emisji spalin i zużycia
paliwa, wynoszących
odpowiednio 99 g CO2 i 3,8 l/100 km w cyklu
NEDC6.
Silnik Energy
dCi 110 jest po raz pierwszy wyposażony w stalowe tłoki,
co
znacznie zmniejsza tarcie. Zgodnie z szacunkami, przekłada się
to
na obniżenie emisji CO2 o 3% w cyklu homologacyjnym NEDC7 .
Silnik Energy dCi 110
jest dostępny z 6-biegową skrzynią, ale może również
współpracować z automatyczną skrzynią biegów EDC (Efficient
Dual
Clutch) o 6 przełożeniach. W tej wersji zapewnia identyczny
poziom zużycia
paliwa i emisji jak w wersjach ze skrzynią
mechaniczną, a jednocześnie
wnosi komfort jazdy i szybkość
reakcji typowe dla skrzyni dwusprzęgłowej.
Silnik wysokoprężny
Energy dCi 130, dostępny w wersjach z napędem 4x2
i 4x4, to
kwintesencja nowoczesnych technologii przejętych z Formuły 1.
Dzięki zastosowaniu downsizingu ten 16-zaworowy silnik wysokoprężny
rozwija moc 96 kW (130 KM). Jest dostępny z 6-biegową skrzynią
mechaniczną.
Wysoki i
dostępny w szerokim zakresie obrotów moment obrotowy
wynoszący
320 Nm budzi uznanie zarówno w wersji napędem na dwa, jak
i na
cztery koła. Zapewnia dynamiczne przyspieszenia w każdym zakresie
pracy. W wersji 4x4 sprawdza się również na nawierzchni o niskiej
przyczepności.
W celu spełnienia wymagań normy Euro 6b silniki te
zostały
wyposażone – oprócz filtra cząstek stałych – w
katalizator tlenków
azotu (Nox Trap).
W wersji benzynowej
Renault Kadjar dysponuje silnikiem Energy Tce
130
współpracującym
z
mechaniczną
skrzynią
biegów
o 6 przełożeniach. Ten
rozwijający moc 130 KM przy 5 500 obr./min
i dysponujący momentem
205 Nm już od 2 000 obr./min benzynowy,
turbodoładowany silnik 1,2
l posiada osiągi silnika wolnossącego
o pojemności 2 l. Dzięki
technologii wtrysku bezpośredniego
i wbudowanemu kolektorowi z
turbiną zapewnia wysoki moment obrotowy
na niskich obrotach. Wtrysk
bezpośredni poprawia ponadto proces spalania
mieszanki, z korzyścią
dla zużycia paliwa i emisji CO2.
Dodatkowo Renault Kadjar oferuje
również ułatwiające ekojazdę funkcje
„Renault Driving eco2”,
które pomagają kierowcy w przyjęciu bardziej
ekologicznego i
oszczędnego stylu jazdy.
Renault Kadjar posiada
doskonałą aerodynamikę pozwalającą obniżyć
zużycie paliwa i
emisję CO2, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich
osiągów
silników.
Nowy model został poddany testom w tunelu
aerodynamicznym w celu
pogodzenia wymagań stylistycznych i
oczekiwań w zakresie parametrów
aerodynamicznych. Szczególnie
uważnie przeanalizowano projekt obręczy
kół, lusterka boczne, a
także kąt nachylenia tylnego spojlera i owiewki na
tylnych
szybach.
Podwozie zostało odpowiednio wyprofilowane, aby zapewnić
łatwy
przepływ powietrza pod nadwoziem. Specyficzną cechą
crossoverów jest
duży prześwit, zastosowano więc umieszczony z
przodu deflektor, który
odpowiednio ukierunkowuje strumień
powietrza, aby omijał nadkola,
zmniejszając zawirowania przy
przepływie przez tę strefę.
Dodatkowo Renault Kadjar jest
wyposażony w sterowane przepustnice na
wlotach powietrza. Przy
ruszaniu z miejsca są one zamknięte. Otwierają się
automatycznie
w zależności od zapotrzebowania na chłodzenie silnika.
Zastosowane rozwiązania pozwoliły zmniejszyć emisję CO2 o 4 g/km
i obniżyć zużycie paliwa o 0,62 l przy prędkości 130 km/h.
Kadjar będzie pierwszym samochodem Renault, który od 2016
roku będzie produkowany w Chinach. W 2014 roku sprzedano tam ponad 22
miliony samochodów, a croossovery stanowią 26% rynku. Chiny są obecnie
największym rynkiem zbytu na świecie. Ten kompaktowy crossover będzie sprzedawany w Europie, krajach
afrykańskich oraz w basenie Morza Śródziemnego na początku
lata.
Komentarze
Prześlij komentarz